Suomalaisen rallimestarin unelma elää, mutta järki on pidettävä päässä – ”Omalla rahalla aika raskas taakka”

Rallin MM-sarjan WRC2-luokan puolustavan mestarin Emil Lindholmin kausi starttasi mollivoittoisesti Ruotsissa viikko takaperin.
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Skoda Motorsport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suomalaiskuski menetti rutkasti aikaa lumipenkkavisiitissä perjantaina, mutta onnistui nousemaan lopulta seitsemänneksi ja sai kaksi lisäpistettä kisan päättäneeltä Power Stage -erikoiskokeelta. WRC2-luokassa ajetaan seitsemän MM-rallia, joista kuusi parasta lasketaan lopullisiin pisteisiin, joten yhden heikomman rallin sarja vielä kestää.

Selvää kuitenkin on, että seuraavista ralleista vaaditaan parempia tuloksia. Linhdolm korosti jo ennen kilpailua Rallit.fille, että kausi on pitkä ja tasaisuutta vaaditaan.

– Ei mestaruuden uusiminen missään nimessä ole helppoa. Kilpailu on vielä kovempaa kuin edellisellä kaudella. Aika monella muullakin on sama tavoite, tai no ei tietenkään mestaruuden uusiminen, mutta moni sitä titteliä haluaa, Lindholm sanoi.

– Näinhän se silti on, että vain mestaruuden uusiminen voi olla tavoitteena. Viime vuonna nähtiin, että kausi oli yllättävän tasainen. Itsekin ajoin vain yhden voiton, tai no paperilla kaksi, mutta pitäisi vaan malttaa ja pystyä ajamaan tasaisesti.

Kun MM-ralleja kauteen mahtuu 13 kappaletta, voivat WRC2-luokan kuskit valita itselleen mieluisen ajo-ohjelman. Tavallaan myös taktinen silmä korostuu, sillä kiistatta esimerkiksi Euroopan ulkopuolisista ralleista pisteitä on helpommin tarjolla, koska osallistujia on kalliimmasta budjetista johtuen vähemmän.

– Näinhän se juuri on, että myös taktista silmää vaaditaan. Pitää miettiä, että lähteekö jonnekin, missä ei ole niin paljon osallistujia vai yrittääkö sen sijaan ajaa pisteitä pois vastustajilta kovissa kisoissa, Lindholm totesi.

– Itsellä on kuitenkin yksi tärkeä tavoite, että haluan saada kaikista MM-sarjan kisoista kokemusta. Sen takia en voi valita vain ralleja, joista tykkään, vaan on otettava mukaan myös kisoja, missä en ole aiemmin ollut mukana.

Viime kauden mestaruudesta huolimatta Lindholmilla on vielä pitkä tie himoittuun tehdastallin paikkaan WRC-tiimissä. Unelma kuitenkin elää kunnon näyttöpaikasta Rally1-hybridiauton ratissa.

– On kyllä tosi vaikea sanoa, että voisiko se onnistua jo tänä vuonna. Totta kai parempi olisi mitä aikaisemmin. Paikkoja on kuitenkin rajoitetusti tarjolla. Aika näyttää, tapahtuuko se tänä vuonna vai tapahtuuko ollenkaan, Lindholm kommentoi.

– Toki me sen eteen teemme kovasti töitä.

Lindholmin tavoin pitkään Rally2-auton ratissa kannuksia hankkinut Jari Huttunen vuokrasi yhteistyökumppaniensa ja managerinsa Marcus Grönholmin kanssa M-Sport Fordin Rally1-auton viime kesän Suomen MM-ralliin. Auton teknisten vikojen vuoksi taloudellinen panostus meni kuitenkin täysin hukkaan.

– Ei siitä varmasti jäänyt kuin huono mieli. Kyllä se näin on, että joku pidempi projekti olisi järkevin, mihin vaan mahdollisuuksien puitteissa on eväitä, Lindholm summasi.

– Omalla rahalla, jos lähtee, niin se on aika raskas taakka taloudellisesti. Yksi kisa tai muutama on liian vähän (satsaukseen nähden).

Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Ruotsin MM-rallista.

Lue myös nämä