Quantcast

Skeptikot saivat nenilleen hybridiralliautojen suhteen – ”Tulokset ensimmäisestä rallista ovat varsin hyvät”

Rallin MM-sarjan uusien kilpa-autojen ympärillä riitti paljon skeptisiä puheita ennen kauden 2022 alkua.
Ford Puma Rally1
Ford Puma Rally1. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime viikolla Monte Carlon MM-rallissa uudet Rally1-hybridiautot saivat tulikasteensa. Moni taho epäili, miten kiireessä valmistettujen autojen hybridiyksiköt kestävät kokonaisen kilpailun rasituksen, mutta isompia takaiskuja ei nähty.

Hybridiyksiköissä oli pieniä toimintahäiriöitä Monte Carlon rallin aikana, mutta keskeytyksiä ne eivät aiheuttaneet. Rallin keskeytykset pääluokassa johtuivat pääasiassa kuljettajien omista ajovirheistä.

Compact Dynamicsin hybridiyksiköissä oli vielä kesällä häiriöitä ja niitä piti vaihtaa. Siihen nähden Rally1-autojen debyyttiä Monte Carlossa voidaan pitää erinomaisena.

– Meidän tiimimme teki kovasti töitä kesän ja syksyn aikana, vaikka meillä oli isoja ongelmia tuotantoketjujen kanssa niin kuin nyt on joka puolella maailmaa. Minun mielestäni tulokset ensimmäisestä rallista ovat varsin hyvät, Compact Dynamicsin päällikkö Oliver Bamberger sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Me toimme viisi ihmistä kisapaikalle tukemaan tiimejä mahdollisimman paljon. Kaikki palaute, mitä saimme tallipäälliköiltä, oli hyvää, ja he olivat iloisia onnistumisesta.

Kaikilla WRC-talleilla on käytössään sama hybridiyksikkö ja tulee myös olemaan seuraavat kolme vuotta. Mitään kehityspuolen uudistuksia ei ole luvassa myöskään yksikköjen valmistajien toimesta.

– Kaikki kehitys on nyt pääosin jäädytetty seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Toki jos löydämme jotain ohjelmistovirheitä tai muuta, niin teemme muutoksia. Niitä voi olla luvassa ensimmäisten kisojen aikana, Bamberger toteaa.

Uudet Rally1-autot ovat myös osoittaneet turvallisuutensa. Testeissä rysähteli jokaisen tiimin toimesta. Monte Carlossa Fordin Adrien Fourmaux puolestaan vastasi kaikista hurjimmasta tällistä. Putkirunkokehikko on kuitenkin pitänyt yksikön ja muut komponentit suojassa.

– Testivaiheessa näimme kaksi tai kolme isompaa ulosajoa. Varsinkin se Hyundain ulosajo, missä auto meni jokeen, oli iso. Voimme olla tyytyväisiä, koska systeemi on pitävä, eikä vettä päässyt yksikön sisään. Myös iskunkestävyys on erittäin vahva, Bamberger hehkuttaa.

Seuraavan tulikasteensa uudet Rally1-autot saavat Ruotsin talvirallissa helmikuun lopulla.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin hurjimmat tilanteet.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,397704″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat