Jari-Matti Latvala jyrähti: ”Ei välttämättä toimi lainkaan”

Jari-Matti Latvala on kyseenalaistanut rallin MM-sarjaan kaavaillut muutokset.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälisen autoliiton FIA:n alainen WRC-työryhmä antoi helmikuun lopussa ehdotuksensa rallin MM-sarjan autoihin tulevista sääntömuutoksista.

Suunnitelmissa on, että Rally1-autoista pudotetaan tehoja ja otetaan hybridiyksiköt pois. Samaan aikaan Rally2-autoja voisi olla mahdollista tehostaa ja tuoda lähemmäksi pääluokan kilpureita.

Toyota on jo aloittanut valmistautumisen mahdollisiin radikaaleihin muutoksiin, vaikkei niitä ole vielä lyöty lukkoon. Toyotan Elfyn Evans ajoi Kroatian MM-rallin ennakkotestinsä yhteydessä Toyotan autolla, jossa ei ollut hybridiyksikköä ja johon oli viritetty pienempi takasiipi. Walesilainen ei ollut kovinkaan otettu kokemuksestaan.

Lue lisää: WRC-tähti testasi uudistettua Toyotaa – antoi suoraa palautetta: ”Yhdessä vaiheessa olin aika hidas”

Tallipäällikkö Latvalan mukaan muutosten laajuus näkyi selkeästi testissä.

– Meille tämä on iso askel taaksepäin Rally1-autoilla. Ja Rally2-autoille tämä on pieni askel eteenpäin, Latvala muotoili DirtFishille.

Sääntömuutoksilla rallin MM-sarjan pääluokkaan pyrittäisiin saamaan lisää kilpailua. Tällä hetkellä vain kolmella valmistajalla on Rally1-auto, mutta jos päivitetyllä Rally2-autolla voitaisiin haastaa pääluokan kuljettajia, kilpailua voisi olla entistä enemmän.

Latvalan mukaan asia ei ole näin yksiselkoinen.

– Mielestäni on vaikeaa tuoda näitä kahta autoa samaan luokkaan. Jos ajatellaan Rally1-autoa ja miten se on kehitetty, kaikki aerodynamiikka on suunniteltu takasiipeä varten. Kun tilalle laitetaan pienempi takasiipi, se ei ole niin yksinkertaista. Auton takapään geometria ei välttämättä toimi lainkaan suunnitellulla tavalla, Latvala jyrähti.

– Sitä varten tarvitaan työtä ja testaamista. Kaikille olisi helpompaa, jos emme tekisi liikaa muutoksia.

Toyotalta löytyy nykyään myös Rally2-luokituksen auto, joita se myy eteenpäin asiakkailleen. Latvalan mielestä tilanne olisi sangen erikoinen, jos kakkosluokan autolla pystyisikin tosissaan haastamaan täysiverisen tehdastiimin Rally1-auton.

– Jos Rally1-autoa hidastaa paljon, silloin kaikki on mahdollista. Mutta pitää miettiä myös sitä, että mikä on silloin valmistajien kiinnostus ajaa Rally1-autoilla. Jos ”Rally2+” on yhtäkkiä nopeampi ja sen voi rakentaa kotona varustepaketilla, miksi haluaisit olla valmistaja rallin MM-sarjassa?

FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston on määrä lyödä tulevat sääntöuudistukset lukkoon kesäkuussa. FIA ja MM-sarjan valmistajat käyvät yhä jatkuvaa dialogia asiasta löytääkseen sopivan kompromissiratkaisun.

Lue myös nämä