Quantcast

Sebastien Loeb järkyttyi Safari-rallissa

Rallinestori Sebastien Loeb koki melkoisen järkytyksen Safari-rallin nuotituksessa tällä viikolla.
Sebastien Loeb
Sebastien Loeb. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Yhdeksänkertainen maailmanmestari kiersi muiden kuskien tavoin maanantaina ja tiistaina reitin kahteen kertaan läpi. Kenian MM-rallin olosuhteet ovat monen kuljettajan mukaan vielä viime vuottakin pahemmat, ja tätä näkemystä komppaa myös Loeb, vaikkei ranskalainen viime kaudella Afrikassa ajanutkaan.

– Ei ollut ainakaan helppoa. Oli käytännössä mahdotonta laittaa nuotteihin kaikkia pahoja paikkoja. Kaiken lisäksi viimeisellä pätkällä juutuimme kiinni ja meidän piti kutsua hinausauto paikalle. Nuottiin tuli täysin uusia merkintöjä kuten ”kävellen ylämäkeen”, Loeb huokaili ranskalaisen AutoHebdo-lehden haastattelussa.

– Muut kuskit sanovat, että reitti on vielä enemmän tuhoutunut kuin vuonna 2021 ja sen voin kyllä minäkin vahvistaa. No, joka tapauksessa kisa pitää vain ajaa.

Loebin mukaan jotkut osuudet on ajettava läpi miltei ryömintävauhtia, sillä jo nuotituksessa reitin rajuus tuli selville.

– On jotenkin löydettävä oikea vauhti. Jotkut osuudet pitää vain selvitä läpi. Nuotitusautoilla ajoimme 30 kilometrin tuntinopeutta ja silti kaikki meni rikki. Toki Rally1-autot lienevät vahvempia, mutta toisaalta niistä ei ole kokemusta tällaisissa oloisuhteissa. Ei varmasti ole helppoa nopean osuuden jälkeen uskoa, että vauhti pitää lyödä minimiin. On vain muistutettava itseään, että jos ajaa liian kovaa, homma ei pääty hyvin, Loeb summasi.

– Joskus on vaikeaa ottaa varovaisesti, koska erot voivat venähtää ja sen jälkeen on houkutus puskea vähän lisää. Tilannetta on vaikeampi kontrolloida kuin esimerkiksi aavikkoralleissa.

Loeb on kisannut Safari-rallissa viimeksi 20 vuotta sitten, kun hän ajoi kaudella 2002 Citroen Xsaran ratissa viidenneksi. Rallikonkari toivoo, että nykyautot kestävät sen ajan WRC-autoja paremmin.

– Toivon ainakin, että iskunvaimenninongelmia on vähemmän kuin Xsaran aikoihin. Citroen oli muuten vahva, koska maavaraa oli paljon, mutta iskarit olivat sen auton heikko kohta. Luulen, että tälläkin kertaa autot ovat kovilla.

Katso alapuolelta, mitä Safari-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat