Sami Pajarin kausi käynnistyy Ruotsista – ”Saatamme olla vähän takamatkalla moniin muihin”

Tälle kaudelle Rallin MM-sarjan toiseksi korkeimmalle sarjatasolle noussut Sami Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen avaavat kautensa torstaina alkavalla Ruotsin MM-rallilla.
Sami Pajari
Sami Pajari ajaa Toksportin ykköstiimissä uudella Skoda RS Fabia Rally2 -autolla. Kuva: Rallypixels
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kilpailuun valmistavat testit ajettiin rallia edeltävänä viikonloppuna Ruotsissa, joten Toksport WRT -tiimi ja kuljettajat saivat hyvää tuntumaa niin olosuhteista kuin uudesta Skoda Fabia RS Rally2 -ajokista MM-sarjan ainoaan lumella ajettavaan kilpailuun.

Ruotsin osakilpailusta puhuttaessa monesti puhutaan jää- ja lumitilanteesta. Kuitenkaan siitä lähtien kun kilpailu viime vuonna ajettiin ensi kertaa Uumajan seutuvilla, ei olosuhteiden puolesta ole ollut syytä murehtia, vaan olosuhteet ovat jälleen tukevan talviset.

– Testeistä jäi hyvät fiilikset ja auto toimi upeasti. Lumitilanne on hyvä, sitä riittää. Penkat ovat kovia, vaikka välissä nyt käydäänkin suojasäällä niin näyttäisi pakkasta kisan ajalle. Toivotaan, että se ennuste myös pitää. Reitissä on mukavasti sekä uutta että viime vuodelta tuttua mukana. Tosi nopeaa täällä on, niin isot kuin pienetkin tiet, joten vauhtia tulee olemaan melkoisesti, Pajari kuvailee.

Alunperin suomalaiskaksikon oli tarkoitus avata kausi jo Monte Carlossa, mutta Pajarin sairastuttua aivan kilpailun kynnyksellä, jäi Meri-Alpeilta tuomisiksi vain nuotitettu reitti.

Viivästyneen kauden aloituksen myötä voisi olettaa kilpailuvietin jo pirskahtelevan ulos kuorestaan.

– Kisakohtaisesti aina mennään latauksen osalta. Ainahan se on kiva päästä kisaamaan ja onhan tässä ekstrana se, että kyseessä on ainoa lumella ajettava kilpailu. Takavuosina kotimaassa talvikisoja kertyi enemmänkin, joten mukava on lumelle taas päästä, Pajari sanoo.

– Tavoitteiden asettaminen on sikäli haastavaa, että luokassa on todella kova taso ja paljon kuljettajia. En halua asettaa mitään voittoa tai tiettyä sijoitusta tavoitteeksi. Erot voivat olla hyvinkin pieniä ja sen myötä tosi hyvälläkin ajolla sijoitus voi olla vaikkapa viides. Tämän tason kalustosta kun ei itsellä ole vielä kilpailukokemusta lumella juurikaan, niin saatetaan olla vähän takamatkalla moniin muihin, mutta ei anneta sen häiritä. Opetellaan ja tehdään parhaamme.

Katso alapuolelta, mitä Ruotsin MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä