Esapekka Lappi otti tuntumaa lumipenkkoihin jo nuotituksessa – tallikaveri oli saanut autonsa ruttuun

Hyundain WRC-tallin Esapekka Lappi tähtää korkealle torstai-iltana käynnistyvässä Ruotsin MM-rallissa.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Äärimmäisen keskittynyt suomalaiskuljettaja ei halunnut naulata tulostavoitetta kauden ainoaan lumiralliin, mutta selvää on, että sekä mies itse että tiimi odottavat kovaa suoritusta.

Kauden avauskisa Monte Carlossa meni penkin alle, kun Lappi oli vasta kahdeksas. Ruotsin rallia varten Lappi on ajanut kolme testipäivää tiimin omalla alueella Keski-Suomessa sekä lisäksi osallistunut Kuopion SM-ralliin viime viikonloppuna.

– Kyllähän ne odotukset ainakin saisivat olla korkealla. Mennään nyt silti rauhakseltaan ja odotellaan, mitä tapahtuu. Niin kuin sanoin aiemmin, lähdin Monte Carloon liian luottavaisena. Siksi en halua nyt liikoja vaalia, Lappi sanoi.

– Tietyllä tavalla on edelleen kysymysmerkki, missä me olemme vauhdillisesti, vaikka toki siitä on nyt enemmän osviittaa. Jonkunlainen vauhtimittari Kuopiossa oli ja hänet pystyimme voittamaan. Hän (Toyotan Takamoto Katsuta) ei luultavasti tätä rallia kuitenkaan tule voittamaan.

Tunne omasta tekemisestä Lapilla on positiivinen, mutta totuus valkenee lopullisesti vasta perjantaiaamun erikoiskokeilla.

– Tuntuu jopa siltä, että nyt on parempi lähtökohta kisaan kuin viime vuonna. Silloin sain ajaa pari päivää testiä lumella, mutta nyt kolme päivää ja vielä Kuopion kisan päälle. Se oli silmiä avaava kokemus auton kanssa, Lappi kuvaili.

– Luotto onnistumiseen on 90 prosentin luokkaa. Saimme jotain aikaiseksi Kuopiossa ja siitä jäi tosi hyvä fiilis. Kokeilimme uusia asioita ja ne toimivat.

Olosuhteet täydelliselle talvirallille ovat olemassa, sillä lämpötilat pysyttelevät Uumajassa pakkasen puolella sunnuntai-iltapäivää lukuun ottamatta. Myös lumihangilla on paksuutta liki metrin verran.

– En muista ihan hetkeen, että tuon verran olisi lunta ollut. Täällä on kuitenkin jonkin verran tiputettu penkkoja puoliksi, mutta onhan sitä paljon silti. Tuntui tosi oudolta, kun Vaasassa ei ollut oikeastaan yhtään lunta, mutta sitten kun tuli laivalla yli toiselle puolelle, niin olikin ihan perkeleesti, Lappi sanoi.

Lumipenkkoihin otettiin tuntumaa jo nuotituksessa. Lappi tosin kokeili penkkoja enemmänkin jo Kuopiossa viime lauantaina, kun mies pöläytti ulos tieltä toiseksi viimeisellä pätkällä.

– Ainakin yksi meidän nuottiautomme on tällä hetkellä aika rutussa. Se ei kylläkään ole minun autoni. Penkka tuntuu kestävän, jos auto on kerta rutussa. En nyt sano, kenen auto se on, mutta erään toisenmaalaisen kuljettajan, Lappi hekotteli.

– Kyllä minäkin nuotituksessa Power Stage -pätkällä kokeilin, miltä se penkka tuntuu, mutta eihän sitä samalla tavalla voi kokea. Sen näkee sitten kisassa. Kyllä penkka kertoo kisassa, kun sinne osuu kuitenkin.

Lapin mukaan supernopeassa Ruotsin rallissa läheltä piti -tilanteilta ei voi välttyä.

– Ei varmaan pysty kukaan täysin virheettömästi ajamaan. Kaikki siellä tulevat hankiin nojailemaan. Sitten ei kyyti riitä, jos pystyy ajamaan sillä tavalla, että ei yhtään penkkoihin osu, Lappi totesi.

– Pitää olla itse hereillä ja auton täytyy tehdä juuri niin kuin haluat, että voi selvitä niistä pienistä tilanteista, joita kuitenkin tulee. Se on se tyyli, millä täällä pärjää. Kaikille tulee tilanteita ja paljon.

Katso alapuolelta, mitä Ruotsin MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat