Tahko muistetaan myös rallicrossin puolelta. SM-mitaleita mies on saavuttanut sekä rallista että rallicrossista.
39-vuotias Tahko ehti ajaa rallia kahden vuosikymmenen verran. SM2-luokassa hän ajoi pronssille vuonna 2021 Mini Cooper S R4 -auton ratissa. SM-sarjan ykkösluokassa paras tulos oli kauden 2012 kolmas sija. Kyseisenä vuonna muuan Esapekka Lappi vei nimiinsä kaikki SM-rallit.
– Tuloksellisesti saavuttamatta jäi paljonkin. En saavuttanut isoja voittoja tai mestaruuksia. Lähellä oli, mutta ei riittänyt. Musta tuntuu, että vaikka olin mielestäni parempi kuski kuin tulokset kertovat, niin ei riittänyt. Taidot ei vaan riittäneet huipulle, Tahko myöntää tiedotteessaan.
– Sain niin monta mahdollisuutta, että olis pitänyt pystyä käyttämään ne paremmin. Ehkä ei ollut riittäviä taitojakaan. Keskittyminen saattoi kohdistua liiaksi kilpailun ulkopuolisiin asioihin. Olisi pitänyt keskittyä vielä enemmän vain urheilusuoritukseen.
MM-ralleja Tahkon vyölle kertyi 11 kappaletta. Kymmenen kertaa Tahko ajoi Jyväskylässä ja kertaalleen Ruotsin MM-osakilpailussa. Paras tulos oli viides sija WRC3-luokassa kaudella 2021. Muutama virhe miestä jäi uralta erityisesti kaihertamaan.
– Vuonna 2018 mun olisi pitänyt voittaa rallicrossin Suomen mestaruus. Se oli mun. 2020 olisi pitänyt voittaa SM2-luokan mestaruus rallissa. Sekin oli mun. 2012 Jyväskylässä mun ei olisi pitänyt kipata Miniä Ouninpohjassa, vaan ajaa ensimmäinen WRC-kisa maaliin, Tahko kirjoittaa lopettamiskirjeessään.
– Tänä vuonna yritin oikeesti kaikkeni, kun sain paremman auton alle. Ei riittänyt. Tuli liikaa virheitä, kun kalusto ois vihdoin antanut mahdollisuuden. Paljon jäi uralta tuloksellisesti hampaankoloon, mutta kaikista ei tuu mestareita, vaikka kuinka perkeleesti puristaa rattia vuodesta toiseen.
Paljon hyvääkin
Vaikka Tahko kirjoittaa paljon epäonnistumisistaan, muistuttaa kokenut rattimies myös, mitä kaikkea hyvää moottoriurheilu on hänelle tuonut. Kiistatta Tahko on myös ollut yksi harvoista suomalaisista rallikuskeista, jotka ovat vuosi toisensa jälkeen päässeet toteuttamaan unelmaansa kovalla työllä ja ilman suuria rahalainoja.
– Vaikka ammattilaisuus jäi nyt saavuttamatta, olen ylpeä siitä, mitä kaikkea olen tämän lajin parissa saanut aikaan. 20 vuotta olen saanut ajaa kilpaa. Niistä monta vuotta huipputasolla, eri sarjoissa, eri lajeissa ja erilaisilla hienoilla autoilla. Olen nähnyt, mitä tämä on lajin absoluuttisella huipulla, Tahko sanoo.
– Olen nähnyt mitä on työskentely ammattilaistiimien kanssa ja miten isot tallit työskentelevät. Olen myös kokenut sen, miltä tuntuu olla urheilija, jota fanitetaan ja kenen nimikirjoituksia pyydetään. Olen ylpeä mun kahdesta SM-mitalista, jotka ovat tulleet rallin eri aikakausilta. Mulle tärkeä saavutus on myös se, että mulla on SM-mitali sekä rallicrossin että rallin kuninkuusluokista.
Tahko pääsi kokeilemaan montaa eri lajiympäristöä ja vaikka menestystä ei kansainvälisesti eikä kansallisestikaan kovin paljoa kertynyt, pystyi Tahko tekemään rakastamaansa asiaa työkseen.
– Mä sain ajaa MM-ralleja, EM-rallicrossia ja Gymkhana-kisoja ympäri maailmaa. Sain pyörittää omaa tiimiä molemmissa lajeissa ja edustaa tunnettuja automerkkejä ja brändejä yhdistäen markkinoinnin mun intohimoon eli kilpa-autoiluun. Rallista tuli mulle työ. Ei suoraan kuskina, mutta sen ympärille pystyin rakentamaan uran tv- ja radiokommentaattorina, brändilähettiläänä ja urheilupersoonana. Olen siitä ylpeä.