Rallitähti sai ensipuraisun monsteriautosta – ”Aivan hullua”

Andreas Mikkelsen pääsee pitkän paussin jälkeen kilpailemaan rallin MM-sarjan pääluokassa.
Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen. Kuva: Fabien Dufour/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Norjalainen rallitähti kyttäsi useamman vuoden uutta näyttöpaikkaa, mutta ovet WRC-talleihin pysyivät kiinni. Lopulta Hyundai avasi portit ja tarjosi kolmen MM-rallin voittajalle pestiä tiimin kolmosautosta tälle vuodelle. Mikkelsen jakaa alkavalla kaudella ajovastuuta Esapekka Lapin ja Dani Sordon kanssa.

Viime viikolla Mikkelsen sai ensipuraisun ralliautojen monsterista eli Rally1-luokituksen kilpurista, kun hän testasi hybridiautoa Ranskassa.

– Ajotyylin puolesta eroa ei ole juurikaan, mutta se menee kovempaa, kun hybridi potkaisee. Sain hyvän fiiliksen autossa. Etenimme askel kerrallaan, sillä en halunnut ajaa ulos kolmannella vedolla ja missata testipäivää, Mikkelsen kertoi norjalaiselle Parc Ferme -sivustolle.

Lue myös: ”Mikkelsen is back!” – norjalaiskuski sai ensipuraisun Hyundain WRC-tallin hybriditykistä

Rally1-kilpuri teki vaikutuksen norjalaiseen, joka oli kilpaillut neljä edellistä kautta Rally2-autolla.

– Mutkanopeudet ovat paljon korkeammat, ja pitoa on sata kertaa enemmän, etenkin jarruttaessa. Se on aivan hullua, Mikkelsen kuvaili.

Mikkelsen ajoi edellisen kerran pääluokassa kaudella 2019, jolloin käytössä olivat edellisen sukupolven WRC-autot.

– Tuntui siltä kuin olisi takaisin sellaisessa autossa. Vain hybridi on erona. Vauhti on melko samanlainen, Mikkelsen arvioi.

Mikkelsenille on kaavailtu tällä kaudella roolia MM-sarjan asvalttikisoissa. Hänen debyyttikisansa Hyundain Rally1-autolla on ensi viikolla ajettava Monte Carlon MM-ralli.

Hyundai-kuljettajista Thierry Neuville ja Ott Tänak ovat täyden kauden miehiä. WRC2-mestaruuden viime vuonna voittanut Mikkelsen haluaa vielä keskustella tiimijohdon kanssa roolistaan.

– Nähdäkseni voimme tehdä tämän kahdella tavalla. Olen joko auttamassa Neuvillea ja Tänakia, mutta siitä ei ole hyötyä, jos en ole Toyota-kuskien edellä. Tai sitten ajattelen itseäni ja kasvatan nopeuttani, mutta silloin en auta tiimiä. Sen vuoksi meidän pitää jutella tiimin kanssa siitä, mitä he haluavat. Loppujen lopuksi olen ennen kaikkea apukuljettaja, Mikkelsen sanoi.

Monte Carlon MM-ralli ajetaan 25.-28. tammikuuta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat