Rallipomo selvittää hurjaa työtä uusien ralliautojen turvallisuuden eteen – ”Yhteensä 17 WRC-autoa tuhottiin”

Kansainvälisen autoliitto FIA:n uusi rallijohtaja Andrew Wheatley on kommentoinut MM-sarjaan täksi kaudeksi tulleita Rally1-hybridiautoja.
Ford Puma Rally1
Uusissa Rally1-ralliautoissa on panostettu turvallisuuteen. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Wheatley myöntää, että oppimista riittää edelleen. Ruotsin MM-rallin hybridivikojen jälkeen FIA päätti pienentää hybridiyksiköstä johtuvien keskeytysten aikasakko kahteen minuuttiin per erikoiskoe. Normaalisti keskeytys tuo kymmenen minuuttia sanktiota per pikataival.

– Jokainen päivä on tällä hetkellä kuin koulupäivä. Meillä on niin monta uutta asiaa sarjassa. Autojen turvakehikko on uusi ja lisäksi meillä on hybridiyksikkö sekä uudet kestävän kehityksen metodeilla valmistetut polttoaineet. Myös säännöt ovat uudistuneet, Wheatley kertoo MM-sarjan verkkosivuilla.

– Isoin yksittäinen muutos on tietenkin hybridiyksikkö. Se on isoin muutos ralliautoissa 20 vuoteen. Jokainen päivä on oma haasteensa, mutta autonvalmistajat ovat tehneet upeaa työtä, jotta autoista on tullut upeita ja ne myös kuulostavat siltä. Autojen suorituskyky on lyönyt meidät ällikällä.

FIA on panostanut isosti turvallisuuteen ja uusien autojen turvakehikot ovat osoittaneet toimivuutensa sekä Rally1-testeissä sattuneissa ulosajoissa että myös Ford-kuski Adrien Fourmaux´n hurjassa tärskyssä kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa. Wheatley paljastaa, että turvakehikon eteen tehtiin valtavasti tutkimustyötä.

– Yhteensä 17 WRC-autoa tuhottiin, jotta pystyimme näkemään, mitä onnettomuudessa tapahtuu. Sen jälkeen myös viisi turvakehikkoa tuhottiin, jotta näimme, että muutokset toimivat. Se oli iso työmaa FIA:n ja autonvalmistajien kesken, rallipomo summaa.

– Kun näin Adrienin ulosajon Monte Carlossa ja Thierryn (Neuville) ulosajon testeissä, koin helpotusta, koska tehty työ osoitti toimivuuteensa.

Wheatley on myös toistanut vaatimuksensa suuntaviivojen vetämisestä tulevaisuuden suhteen. FIA:n ja autonvalmistajien sekä MM-sarjan promoottorin olisi tärkeää lyödä ajoissa lukkoon, millä teknologialla rallin ykkössarjassa jatketaan seuraavalla luokittelujaksolla vuonna 2025.

– Ei ole epäilystäkään, että autoteollisuus muuttuu hyvin nopeasti. Meidän roolimme on varmistaa sidosryhmien kanssa, miten tekniikkaa voidaan integroida ralliin, Wheatley tähdentää.

– Positiivinen asia on, että meillä on uusissa Rally1-autoissa hyvä perusta vahvalle tulevaisuudelle. Ralliautot tuskin muuttuvat sataprosenttisesti. Uskon, että selviämme pienemmillä muutoksilla. Tärkein kysymys on, mikä tulee olemaan voimanlähde tulevaisuudessa.

Autoteollisuus sähköistyy kovaa vauhtia, mutta keskusteluissa on myös vedyllä toimivat autot.

– Tämä on hyvin ajankohtainen keskustelu, ja odotan, että meillä on loppuvuodesta jo linjaukset olemassa, mihin suuntaan olemme menossa.

Katso alapuolelta kauden avanneen Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,397692″ ap mute]

Lue myös nämä