Quantcast

Rallin MM-sarjan uusista autoista paljastui piinaava suunnitteluvirhe – karttureilla voi sulaa kengät jalkaan

Viime viikonloppuna ajettu Portugalin MM-ralli laittoi uusien Rally1-hybridiautojen lisäksi myös kuljettajaparit todelliseen koetukseen.
Gus Greensmith
M-Sport Fordin Gus Greensmith vauhdissa Portugalin MM-rallissa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lämpötila huiteli viikonlopun aikana parhaimmillaan hellelukemissa, mikä nosti ohjaamojen lämpötilaa. Tilannetta pahensi entisestään Rally1-autojen pakoputkisto, jonka sijoittelussa on tehty paha moka.

Pakokaasut johdetaan auton oikeaa sivustaa pitkin perään. Tämä nostattaa entisestään lämpötilaa ja tekee etenkin kartanlukijoiden olosuhteista äärimmäisen tukalat, sillä putkisto kulkee kartturin istuinpaikan alapuolella.

– Rehellisesti sanottuna tilanne oli paha. Luulin pari kertaa, että meillä on rengasrikko, mutta itse asiassa kyse oli Paulin (kartanlukija Nagle) kengistä, jotka sulivat lattialla, M-Sport Fordin irlantilaiskuljettaja Craig Breen kuvaili Dirtfish-sivuston mukaan.

– Pystyin haistamaan niiden sulamisen. Hänen piti nostaa pari kertaa jalkansa ilmaan Amaranten erikoiskokeella varmistaakseen, ettei hän saa palovammoja.

Hyundai-kuljettaja Thierry Neuville ja Toyotan suomalaistähti Kalle Rovanperä raportoivat vastaavanlaisista ongelmista.

– Kartanlukijat istuvat aivan pakoputkiston vieressä. Olosuhteet ovat todella kuumat. Näimme Ottilla (Tänak) ja kartanlukijallani (Martijn Wydaeghe) ongelmia perjantaina. Tämä on siis todellinen huolenaihe, Neuville sanoi.

– Autossa on liian kuuma. Tallien ja FIA:n pitäisi hoitaa tämä asia ja tehdä jotain säännöille. Kun autossa on lämpöä 50-60 astetta, se ei ole enää turvallista, Rovanperä painotti.

Tilanteeseen vaaditaan pikaista ratkaisua. Seuraavana MM-sarjan ohjelmassa ovat Sardinian ja Kenian rallit, joissa on jälleen luvassa kuumat oltavat autokunnille.

– Olimme kertoneet jo aiemmin, että ohjaamossa on erittäin kuuma. Nyt saimme tästä todisteen Portugalissa, missä ei lopulta ollut hirvittävän kuuma. Siinä mielessä tämä on huolenaihe Sardinian rallia ajatellen, Hyundain tallipomon tehtäviä hoitava Julian Moncet sanoi.

– Säännöt ovat vielä uudet. On vaikeaa löytää keinoja ratkaista tämä ongelma, koska se liittyy Rally1-auton kokoonpanoon, jossa pakoputkisto on sivulla. Mutta meidän pitää tarttua tähän asiaan välittömästi FIA:n kanssa, Moncet lisäsi.

Sardinian MM-ralli on ohjelmassa jo ensi viikolla. Yli 30 asteen lämpötilat ovat hyvinkin mahdollisia kilpailun aikana Välimeren saarella.

Katso alta Portugalin MM-rallin kooste.

Lue myös nämä

  • Uusimmat