Rallin MM-sarjan uusissa autoissa kaksi isoa huolenaihetta – näin kuskien pitää toimia: ”Molemmissa tapauksissa tilanne on kriittinen”

Ford Puma Rally1
Brittittimi M-Sport kilpailee ensi vuonna Ford Puma Rally1 -autolla rallin MM-sarjassa. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan hybridiaikakausi tuo mukanaan myös uusia turvallisuussääntöjä, joihin katsojienkin kannattaa kiinnittää huomiota.

Rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan hybridiyksiköillä varustetuilla Rally1-luokituksen autoilla tammikuussa ajettavasta Monte Carlon MM-rallista lähtien. Sähköenergiaa hyödynnetään sekä erikoiskokeilla että siirtymillä.

Sähköistymisen vuoksi autoihin on laitettu erilliset valot, jotka kertovat, onko autoihin turvallista koskea.

– Auton ollessa paikoillaan on aina varmistettava, että vihreä valo palaa ennen kuin autoon koskettaa. Vihreä valo tarkoittaa, että auto on turvallinen, Monte Carlon MM-rallin järjestäjät ohjeistavat katsojia.

Katsojien kannattaa pitää tämä sääntö mielessä etenkin siinä tapauksessa, jos aikeissa on mennä työntämään ulos ajanutta kilpuria. Pahimmassa tapauksessa uhkana on hengenvaarallinen sähköisku.

– Välkkyvä punainen valo ja varoitusääni tarkoittavat, että auto ei ole turvallinen. Jos mitään valoa ei näy, auto ei välttämättä ole turvallinen.

Katsojat voivat tunnistaa hybridiyksiköillä varustetut Rally1-autot myös HY-tarroista, jotka löytyvät ovipaneeleista.

Hybridikilpuriin voi kajota vain silloin, kun vihreä valo palaa.

Rallin MM-sarjan ensi vuoden säännöissä kerrotaan, että ”Rally1-luokituksen autot on suunniteltu havaitsemaan kaksi hybridiyksikköön liittyvää huolenaihetta”. Punainen valo kertoo korkeajännitteisestä sähköviasta hybridiyksikössä. Lisäksi auto antaa varoituksen, kun akun lämpötila nousee kriittiselle tasolle.

– Molemmissa tapauksissa tilanne on kriittinen ja vaatii välittömiä toimenpiteitä, jotta miehistön, katsojien ja erikoiskoevirkailijoiden turvallisuus voidaan taata, FIA:n säännöissä todetaan.

Kuljettajaparille on listattu tarkasti toimenpiteet, mikäli auto antaa varoituksen erikoiskokeella:

  • Pysäköi auto turvallisesti.
  • Resetoi hybridiyksikkö statuksen vahvistamiseksi.
  • Jos hybridiyksikön status vahvistetaan, sammuta moottori ja auton kaikki sähköjärjestelmät.
  • Raportoi tilanteesta radiolla rallin johtokeskukseen.
  • Aseta ”punainen auto” -kyltti kojelaudalle.
  • Laita käteen (sähköiskuilta suojaavat) class 0 -hanskat ja ota autosta mukaan puhelin tai radiopuhelin.
  • Tiedota tilanteesta paikalla olevia turvallisuushenkilöitä ja turvaa auton ympäristö katsojilta.

Rallin MM-kauden avaava Monte Carlon osakilpailu ajetaan 20.-23. tammikuuta.

Katso alta kooste kauden 2021 päättäneestä Monzan MM-rallista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

Lue myös nämä