Rallin MM-sarjan hybridiaikakausi tuo mukanaan myös uusia turvallisuussääntöjä, joihin katsojienkin kannattaa kiinnittää huomiota.
Rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan hybridiyksiköillä varustetuilla Rally1-luokituksen autoilla tammikuussa ajettavasta Monte Carlon MM-rallista lähtien. Sähköenergiaa hyödynnetään sekä erikoiskokeilla että siirtymillä.
Sähköistymisen vuoksi autoihin on laitettu erilliset valot, jotka kertovat, onko autoihin turvallista koskea.
– Auton ollessa paikoillaan on aina varmistettava, että vihreä valo palaa ennen kuin autoon koskettaa. Vihreä valo tarkoittaa, että auto on turvallinen, Monte Carlon MM-rallin järjestäjät ohjeistavat katsojia.
Katsojien kannattaa pitää tämä sääntö mielessä etenkin siinä tapauksessa, jos aikeissa on mennä työntämään ulos ajanutta kilpuria. Pahimmassa tapauksessa uhkana on hengenvaarallinen sähköisku.
– Välkkyvä punainen valo ja varoitusääni tarkoittavat, että auto ei ole turvallinen. Jos mitään valoa ei näy, auto ei välttämättä ole turvallinen.
Katsojat voivat tunnistaa hybridiyksiköillä varustetut Rally1-autot myös HY-tarroista, jotka löytyvät ovipaneeleista.

Rallin MM-sarjan ensi vuoden säännöissä kerrotaan, että ”Rally1-luokituksen autot on suunniteltu havaitsemaan kaksi hybridiyksikköön liittyvää huolenaihetta”. Punainen valo kertoo korkeajännitteisestä sähköviasta hybridiyksikössä. Lisäksi auto antaa varoituksen, kun akun lämpötila nousee kriittiselle tasolle.
– Molemmissa tapauksissa tilanne on kriittinen ja vaatii välittömiä toimenpiteitä, jotta miehistön, katsojien ja erikoiskoevirkailijoiden turvallisuus voidaan taata, FIA:n säännöissä todetaan.
Kuljettajaparille on listattu tarkasti toimenpiteet, mikäli auto antaa varoituksen erikoiskokeella:
- Pysäköi auto turvallisesti.
- Resetoi hybridiyksikkö statuksen vahvistamiseksi.
- Jos hybridiyksikön status vahvistetaan, sammuta moottori ja auton kaikki sähköjärjestelmät.
- Raportoi tilanteesta radiolla rallin johtokeskukseen.
- Aseta ”punainen auto” -kyltti kojelaudalle.
- Laita käteen (sähköiskuilta suojaavat) class 0 -hanskat ja ota autosta mukaan puhelin tai radiopuhelin.
- Tiedota tilanteesta paikalla olevia turvallisuushenkilöitä ja turvaa auton ympäristö katsojilta.
Rallin MM-kauden avaava Monte Carlon osakilpailu ajetaan 20.-23. tammikuuta.
Katso alta kooste kauden 2021 päättäneestä Monzan MM-rallista.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]