Rallin MM-sarjaan isoja muutoksia – Teemu Suninen näki myös yhden ison uhkakuvan

Teemu Suninen on tyytyväinen siihen, mihin suuntaan rallin MM-sarjaa ollaan viemässä, mutta näkee myös uhkakuvia.
Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

FIA esitteli alkuvuodesta ison muutospaketin rallin MM-sarjaan. Se sisältää sekä urheilullisia ja teknisiä muutoksia.

FIA:n tavoite on varsin selkeä. Se haluaa laskea kustannuksia ja saada sitä kautta enemmän valmistajia mukaan MM-sarjaan. Tämä lisää kilpailua ja nostaa sarjan mielenkiintoa.

– Mun mielestä siinä on menty ihan oikeaan suuntaan. Se ehkä helpottaa uusien tehtaiden pääluokkaan pääsyä, tällä kaudella WRC2-luokassa ajava Teemu Suninen sanoi Rallit.fille.

– Tosi mielenkiintoisia muutoksia on ehdotettu, mutta varmaan ihan kaikkia ei tulla hyväksymään tallien puolesta, mutta oikeaan suuntaan ollaan sarjaa viemässä. Saadaan mukaan enemmän autoja, isompi kattaus kuljettajia ja sitä kautta nostettua rallia, Suninen jatkoi.

– Vähän sinne Amerikkaan päin mennään ja saadaan iso show aikaiseksi. Sillähän koko laji elää, hän näki.

Rallin MM-sarjan suurin ongelma on jo pitkään ollut liian suuret kustannukset. Rally1-auto on maksanut jopa noin puolitoista miljoonaa euroa. Nyt hintakatoksi on tulevaisuudessa tulossa 400 000 euroa eli hinnasta leikataan yli puolet. Siinä on monta etua.

– Nyt tulee myös yksityisille mahdollisuus ostaa autoja ja antaa niitä näytönpaikkoja. Kun nyt miettii viime vuosia, niin ei siellä montaa kuljettajaa ole ollut, jotka ovat päässeet yrittämään varsinkaan Ranskan liiton ulkopuolelta. Ne paikat ovat olleet melko vähissä, Suninen mietti.

Yksi FIA:n ehdottamista uudistuksista on rallin MM-sarjan kakkosluokkaan tuleva niin kutsuttu WRC-paketti. Sen avulla myös Rally2-auton tehoja pystytään nostamaan. Suninen näkee tässä uudistuksessa myös uhkakuvia.

– Siinä on mun mielestä vielä isoja kysymysmerkkejä, Suninen sanoi suoraan.

– Tehdäänkö siitä Rally2-plussasta ykkösluokassa kilpaileva auto? Tuleeko siitä tehoiltaan samaa luokkaa oleva auto ja saman painoinen auto? Onko aerodynamiikka samaa luokkaa? Jos näin tapahtuu, niin sitten se on mun mielestä hyvä juttu, Suninen sanoi.

– Mutta jos siitä tulee taas sellainen väliluokka, niin pahoin pelkään, että siinä käy samalla kuin vuoden 2017 autoille, että kuristinta otetaan vähän pienemmäksi ja silloin me ei nähty yhden yhtä autoa. WRC2-luokka on siellä ja se on mielestäni huippuhyvä toiseksi suurin luokka ja sitä ei kannata lähteä muuttamaan. Välimallin ratkaisuja ei kannata lähteä tekemään, Suninen linjasi.

Lue myös nämä