Pelastuuko rallin MM-sarja? Jari-Matti Latvalalla selvä näkemys

Kansainvälinen autoliitto FIA kertoi helmikuussa rallin MM-sarjan suurista muutoksista.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Pentti-Oskari Ilmonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

FIA:n tavoitteena on kehittää MM-sarjaa ja saada enemmän autovalmistajia sarjaan mukaan. Tätä tavoitetta on lähdetty tavoittelemaan erilaisilla keinoilla, joiden tarkoitus on laskea kustannuksia.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoo, että keskusteluyhteys FIA:aan on jo avattu.

– Ehdottomasti. Ensimmäinen palaveri on jo pidetty ja jatkossa pidetään palaveri joka viikko. Se on tosi hyvä asia. Asiat lähtee menemään eteenpäin ja meillä on nyt selvä suunta, Latvala iloitsi Rallit.fille Suomen MM-rallin reittijulkistuksen yhteydessä.

– Pääosin se on positiivista, mutta on siellä myös muutamia asioita, mitkä ovat mun mielestä vähän turhan radikaaleja. Kokonaisuutena näen tämän kuitenkin positiivisena, Latvala jatkoi.

Latvala uskoo vakaasti siihen, että rallin MM-sarjalle löydetään sellainen suunta ja kompromissiratkaisu, mikä miellyttää kaikkia osapuolia.

– Idea on kuitenkin se, että FIA:kin haluaa, että kaikki valmistajat pysyvät mukana. Eivät hekään halua sitä, että joku valmistaja vetäytyisi sen takia sarjasta, että muutokset olisivat liian radikaaleja, Latvala arvioi.

– Uudistuksia piti saada aikaan. Laji on todella hieno, mutta me olemme menneet ehkä aika samalla kaavalla jo pitkän aikaa, Latvala myönsi.

FIA:n muutospaketti sisältää paljon erilaisia muutoksia. Urheilulliset muutokset ovat keränneet lähinnä kiitosta.

– Urheilullinen puoli eli etähuollot, pienemmät huoltoparkit ja vähempi määrä porukkaa ovat niitä positiivisia asioita, koska ne pienentävät kustannuksia. Ralleja voidaan ajaa pidempinä tai lyhyempinä versioina ja kisat voivat olla erilaisia. Tämä erilaisuus on positiivinen asia, Latvala näki.

Teknisiin uudistuksiin Latvala ei ole kuitenkaan täysin tyytyväinen. Ainakaan kaikilta osin.

– Tekniseen puoleen kaivataan vielä pieniä viilauksia. Ei me haluta tehdä ensi vuoden autoon kuitenkaan liikaa muutoksia. Se lisää taas simulaatiotyötä ja kehitystyötä. Haluamme pitää kustannukset kurissa, Latvala sanoi.

Yksi ehdotetuista muutoksista on myös se, että tallien tulisi olla valmiita myymään autonsa heti kisan jälkeen. Tämä tuttu käytäntö jokamiesluokan puolelta, mutta ei välttämättä istu rallin MM-sarjaan kovinkaan hyvin.

– Se on mielestäni vähän liian aggressiivinen ratkaisu rallin MM-sarjaan, missä puhutaan kuitenkin satojen tuhansien arvoisista autoista. Se on eri asia, jos puhuttaisiin muutamasta tuhannesta eurosta. Ei kukaan varmaan halua myydä sitä kehittämäänsä teknologiaa niin, että toinen saa sen siitä suoraan käyttöönsä, Latvala kritisoi.

FIA:n tavoite on selvä. Se haluaa estää rallin MM-sarjan näivettymisen ja haluaa mukaan enemmän valmistajia. Se taas lisäisi luontaisesti kilpailua. Latvala uskoo, että tavoitteeseen kyllä päästään.

– Kunhan hienosäädetään näitä muutamia asioita. Siellä on paljon hyviä asioita, mutta ihan tuollaisenaan kaikki ei mene läpi. Kun muutamia korjausliikkeitä tehdään, niin uskon, että saadaan uusia valmistajia mukaan, Latvala luotti.

Lue myös: Jari-Matti Latvala kohtasi kovaa kritiikkiä – nyt suomalaispomo lataa takaisin

Lue myös nämä

  • Uusimmat