Rallicrossin MM-sarjan kriisi syvenee – jääkö koko loppukausi ajamatta?

Rallicrossin MM-sarjan pääluokan autot ovat edelleen pannassa.
Rallicrossin MM-sarja
Rallicrossin MM-sarjan pisteistä ajettiin Ruotsissa heinäkuun alussa. Kuva: Mihai Stetcu/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Laji ajautui kriisiin heinäkuussa, Special One Racingin Lancia-kilpurit ja tiimin pilttuu paloivat poroksi Englannissa. Tulipalo syttyi, kun toisen auton akkua ladattiin.

Pääluokan sähköisillä RX1e-autoilla ei ole kilpailtu Lydden Hillin dramaattisten tapahtumien jälkeen. Ensin luokalta peruttiin Belgian MM-osakilpailu, ja tänä viikonloppuna Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti, että myös Saksan osakilpailu jää ainakin toistaiseksi väliin.

Peruuntumisien taustalla on se, että tulipalon syttymissyytä tutkitaan edelleen. FIA kertoi asiasta lyhyessä tiedotteessaan.

– Tutkimukset tulipalon syystä ovat edelleen käynnissä. Vaikka merkittävä määrä tietoa on kerätty ja analysoitu, FIA on päätynyt turvallisuussyistä ja jatkotutkimuksen viivästymisen välttämiseksi siirtämään Saksan Esteringin RX1e-kilpailun ajankohtaa, kattojärjestö ilmoitti.

Saksan osakilpailussa ajetaan suunnitellusti RX2e-, Euro RX1- ja Euro RX3 -sarjojen päätöskisat 19.-20. elokuuta. Toistaiseksi ei ole tietoa siitä, pystytäänkö Esteringissä järjestämään pääluokan kisa myöhemmin.

MM-sarjan pääluokan koko loppukausi on käytännössä vaakalaudalla, kun onnettomuuden tutkinta on venynyt entistä pidemmälle. Alkuperäisen suunnitelman mukaan Saksan jälkeen pisteistä pitäisi ajaa vielä Etelä-Afrikassa lokakuussa ja Hong Kongissa marraskuussa.

Pääluokassa on järjestetty tänä vuonna vain kolme osakilpailua. Lajin moninkertainen maailmanmestari Johan Kristoffersson johtaa sarjaa ennen Suomen Niclas Grönholmia. Ruotsalainen Kristoffersson on ollut ykkönen jokaisessa osakilpailussa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat