Puolustavalta Suomen MM-rallin luokkavoittajalta rehti tunnustus: ”Väkisin emme lähde voittoa tavoittelemaan”

Hyundai Motorsport N -tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen starttaavat kotiralliinsa huolellisesti valmistuneena.
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Merita Mäkinen/Meritapix
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vajaat kaksi viikkoa sitten ensiesiintymisensä Huyndai i20 N Rally2 -autolla Viron MM-rallissa suorittanut kaksikko aikoo jatkaa Keski-Suomen sorateillä siitä, mihin he Viron MM-rallissa WRC2-luokassa päätyivät. Virossa debyytti uudessa tiimissä toi heti kolmannen sijan.

Kaksikko puolustaa Jyväskylässä WRC2-luokan voittoa viime vuodelta. Ja voitto toki kiinnostaisi myös tänä vuonna, mutta tavoite on asetettu palkintopallille.

– Totta kai sitä haluaisi aina voittaa, mutta realistinen tavoitteemme on ajaa toistamiseen palkintopallille. Uusi automme tulee koko ajan tutummaksi. Pyrimme parantamaan suoritustamme myös koko ajan ja sitä kautta kehittyä vieläkin paremmaksi ja nopeammaksi, Lindholm toteaa.

– Väkisin emme lähde voittoa tavoittelemaan. Onko tulos kolmas tai parempi? Se jää nähtäväksi. Tavoitteemme on jatkaa siitä, mihin Viron MM-rallissa jäimme.

Kuuntele alta Rallipodin tuorein jakso, jossa ruoditaan tulevaa Suomen MM-rallia ja Kalle Rovanperän tulevaisuutta! Voit kuunnella sen myös Spotifyssä täältä. Muista pistää Rallipodi tilaukseen! Juttu jatkuu upotuksen alapuolella.

Viron ja Suomen MM-ralleja yhdistää huippunopeat soratiet, ja siihen ne yhtäläisyydet sitten päättyvätkin. Viime viikolla Suomen MM-ralliin valmistavat testit ajanut Lindholm hieman yllättyi siitä, miten paljon auton säätöjä näiden kahden rallin välillä tulee muuttaa.

– Kokeilimme testeissä sellaisia ajatuksia autoomme, joita Viron MM-ralli meissä herätti. Hyviä juttuja saimme aikaiseksi. Auto on säädöiltään yllättävänkin erilainen Suomessa kuin Virossa, koska teiden pinta on hyvin erilainen, Lindholm summaa.

– Uusi automme tuntuu koko ajan enemmän sellaiselta omalta ajatukseltani. Ajoimme hyvät testit ja auto on hyvä ajaa.

Suomen MM-rallireitti uudistui tälle vuodelle. Viime vuoden reittiin verrattuna uutta tietä on yli puolet ja teistä jopa 27 prosenttia on kokonaan ajamatonta nykymuotoisen MM-rallin historiassa.

– Uudet tiet ovat minulle olleet aina vahvuus. Aika mielenkiintoisia erikoiskokeita onkin tänä vuonna luvassa. Tänä vuonna pääsemme ajamaan myös klassisen Myhinpään, ja hyvä niin. Tässä jo innolla odottaa reitille pääsyä.

Lue myös: Nyt on hävyttömän haastava tietovisa Suomen MM-rallista! Vain todellinen ralliniilo saa kaikki oikein

Katso alapuolelta, mitä Suomen MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat