Nyt on ajattelua laatikon ulkopuolelta! Maailmanmestari Jonne Halttunen kertoi Ylen podcastissa, miten hän mullistaisi rallin MM-sarjan

Jos kartanlukija Jonne Halttunen saisi päättää, rallin MM-sarjaan tehtäisiin radikaaleja muutoksia.
Jonne Halttunen
Jonne Halttunen. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

MM-sarjan päättäjätahot pohtivat parhaillaan, kuinka lajia pitäisi kehittää, jotta sen suosiota saataisiin kasvatettua. Ensimmäisiä päätöksiä odoteltiin jo lokakuun puolella, mutta ensi vuoden uudistuksista kuultaneen vasta joulukuussa.

Lue lisää: Rallin MM-sarjan yllä yhä isoja kysymysmerkkejä

Yksi MM-sarjan suurimmista ongelmista on se, että pääluokassa on hyvin rajallinen määrä paikkoja kuljettajille ja kartanlukijoille. Tällä hetkellä mukana on vain kolme tiimiä: Toyota, Hyundai ja M-Sport Ford. Toisin sanoen mukaan tarvittaisiin lisää talleja.

Kartanlukijoiden maailmanmestaruuden kahdesti Kalle Rovanperän rinnalla voittaneen Halttusen mukaan kalliit Rally1-autot eivät ole pääsyy WRC-luokan nykytilanteelle. Halttunen painottaa Yle Urheilun podcastissa, että lajista pitäisi tehdä helpommin lähestyttävämpi tiimeille.

Halttusella on mielessään oma ratkaisunsa, kuinka uusia tiimejä voitaisiin houkutella mukaan. Lähtökohtana olisi yksi ja sama Kansainvälisen autoliiton FIA:n kehittämä putkirunkoinen kori, joka olisi käytössä jokaisessa autossa. Putkirungoille puolestaan olisi erillinen sopimusvalmistaja.

Tämän jälkeen tallit rakentaisivat auton rungon ympärille, kuten nykyäänkin, mutta lisäksi talleilla olisi velvoite myydä autoja eteenpäin satelliittitiimeille.

– Jos vaikka Toyota tekee auton, heillä olisi velvoite myydä vaikka viisi pakettia. Paketti tarkoittaisi koria ja kaikkea, mitä tulee korin ympärille. Eli puhutaan aerodynamiikasta ja kaikesta muusta, mitä siihen liittyy: moottori ja en tiedä, tarvitsisiko siinä olla jopa voimansiirto, Halttunen pohtii.

Niin sanotut satelliittitiimit voisivat tämän jälkeen hankkia muut osat ja komponentit, kuten iskunvaimentimet ja lukot, muilta toimittajilta. Halttusen pääpointtina on se, että mikä tahansa brändi voisi perustaa itselleen WRC-tallin.

– Voi olla vaikka joku juomamerkki ja voi tulla omalla tiimillä – ihan kuin formuloissa ja Nascarissa. Sitä kautta voisit tulla sarjaan mukaan.

Tätä kautta laji voisi houkutella uusia tiimejä, kun niiden ei tarvitsisi kehittää autoa alusta alkaen.

– Kun brändejä tulisi mukaan, sinne saisi kuljettajiakin. Tarvitseeko autojen olla niin hirveän erilaisia keskenään? Mielestäni formulat on tosi tylsää, kun siellä voittaa yksi kaveri kaiken. Sinällään se olisi hyvä, että autot olisivat lähellä toisiaan. Pienillä ”tweakeilla” ja kuljettajilla tehtäisiin erot, Halttunen tuumii.

Myös rallin MM-osakilpailuiden konsepti on mietinnän alla. Nykyisessä mallissa torstaiaamuisin ajetaan testierikoiskoe, torstai-iltana järjestetään lähtöseremoniat sekä yleisöerikoiskoe, perjantaisin ja lauantaisin vedetään täyspitkät päivät erikoiskokeilla ja sunnuntaisin vedetään pari pikataivalta aamulla ennen Power Stage -erikoiskoetta.

Ralliviikonlopun intensiivinen seuraaminen vaatii äärimmäisen paljon aikaa lajin fanilta. Penkoilta ja televisiovastaanottimien ääreltä löytyy niitäkin tosifaneja, jotka jaksavat seurata jokaisen kisan alusta loppuun, mutta satunnaiselle fanittajalle urakka on liian työläs. Pelkästään urheilun saralla ihmisten vapaa-ajasta käydään niin kovaa kilpailua, että MM-ralli jää tylysti intensiivisempien lajien jalkoihin.

Halttunen on pohdiskellut myös sitä, miten kilpailuviikonloppuja pitäisi uudistaa. Tiivistetysti Halttusen kaava menee näin: perjantaiaamuisin järjestetään vapaat harjoitukset ja niin sanottu aika-ajoerikoiskoe ja illalla ajettaisiin ensimmäiset erikoiskokeet lähtöjuhlallisuuksien jälkeen. Lauantaina puolestaan vedetään täyspitkä päivä, ja illalla kruunataan varsinaisen rallin voittajat.

Sunnuntaille Halttusella on mielessään uusi konsepti: Super Sunday, joka olisi eräänlainen sprinttikilpailu. Esimerkiksi Suomessa voitaisiin vetää Ouninpohjan klassikkopätkä kahdesti läpi, ja tästä sprintistä jaettaisiin erilliset pisteet. Mukaan pääsisivät myös varsinaisessa kilpailussa keskeyttäneet kuljettajat.

– Sunnuntaina kaikki olisivat ajamassa täysiä. Siinä olisi yleisöllekin nähtävää.

– Sen tiedän, että siellä olisi ihan karmea atakki. Ja ihmiset olisivat koko ajan samassa paikassa. Siihen voisi yhdistää pr:ää: rundien välissä olisi vaikka pari tuntia aikaa, jolloin me menisimme jollekin ständille, missä on paljon ihmisiä. Tuodaan tätä enemmän ihmisten lähelle, Halttunen alleviivaa.

Kuuntele Yle Urheilun podcast, jossa Halttunen on vieraana, kokonaisuudessaan täältä!

Lue myös nämä