Entinen WRC-kuski tiivisti hankalan tilanteensa – ”Ei auta, jos soittelen heille joka viikko”

Norjalaisen Andreas Mikkelsenin ralliura on vedenjakajalla.
Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen. Kuva: Skoda Motorsport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Mikkelsen tipahti Hyundain WRC-tallista kauden 2019 jälkeen ja sen jälkeen norjalainen on joutunut tyytymään kilpailemiseen MM-sarjan kakkosluokassa. Mikkelsenin ajotaidot ovat yhä tallella, josta osoituksena viime kaudella Skodan ratissa mies voitti sekä MM-sarjan WRC2-luokan mestaruuden että EM-tittelin.

Ajopaikat lajin ykkösluokassa ovat kuitenkin kiven alla. Mikkelsen on ollut yhteyksissä kaikkiin nykyisiin kolmeen WRC-talliin, mutta toistaiseksi tehdastallin paikat ovat pysyneet miehen ulottumattomissa.

– Olen ollut yhteydessä heihin kaikkiin ja he tietävät tilanteeni. Ei auta, jos soittelen heille joka viikko, Mikkelsen sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Tallit tietävät, että ajan WRC2-luokassa ja sopimukseni on avoin. Se tarkoittaa, että olen käytettävissä kaikkiin ajopesteihin, joita tulee. Siitä mahdollisuudesta haluan kiittää Skodaa, sillä tuo pykälä on minulle tärkeä.

Viime vuonna Mikkelsenin huhuttiin olevan lähellä sopimusta M-Sport Fordin kanssa, mutta lopulta palkkakuskin paikan tiimistä vei Craig Breen. Oliko norjalainen missään vaiheessa lähellä kontrahtia brittitiimin kanssa?

– Lyhyt vastaus on, että en. Olin toki yhteydessä M-Sportiin, kuten myös kaikkiin muihin talleihin, mutta mitään konkreettista ei ollut pöydällä. Neuvottelimme, mutta ei siitä tullut mitään, Mikkelsen myöntää.

– Olisin toki voinut mennä M-Sportille, jos olisin vienyt kassillisen rahaa mukanani, mutta se ei tule tässä vaiheessa uraani enää kysymykseen.

Mikkelsen yrittää silti edelleen murtautua takaisin WRC-tasolle.

– Totta kai haluan vielä näyttöpaikan WRC:ssä. Nyt on vain kyse siitä, että saisin yhden mahdollisuuden. Sehän voi tulla, vaikka jos jokin kuskeista antaa positiivisen koronanäytteen ja hänen on jätettävä ralli välistä. Sitten voinkin yhtäkkiä löytää ajopaikan, Mikkelsen haaveilee.

Kansainvälisen autoliitto FIA:n ja WRC Promoottorin odotetaan lyövän suuntaviivat lukkoon seuraavan luokittelujakson tekniikasta tämän vuoden loppuun mennessä. Alustavien puheiden perusteella kaudella 2025 jatkettaisiin pitkälti samalla hybriditekniikalla. Jos teknisen puolen säädökset saadaan lukittua, voi se houkutella mukaan uusia autonvalmistajia. Juuri tämä seikka on Mikkelsenin mielestä hänen paras mahdollisuutensa palata tehdaskuskiksi MM-sarjassa.

– Uskoakseni FIA yrittää päättää uudet säännöt mahdollisimman nopeasti houkutellakseen uusia valmistajia. Toivottavasti näin myös tapahtuu ja uusia valmistajia saadaan mukaan. Siinä vaiheessa minulla voisi olla hyvä mahdollisuus saada taas ajopaikka, Mikkelsen spekuloi.

– Väitän, että kokemukseni myötä tiimit tietävät, että he saavat minusta sekä nopean että luotettavan kuljettajan. Voisi jopa sanoa, että olisin turvallinen vaihtoehto. Olen ajanut kymmenen vuoden aikana niin paljon erilaisilla autoilla, että voisin varmasti kehittää hyvän auton.

Mikkelsen on ajanut tällä kaudella WRC2-luokassa sekä Monte Carlossa että Ruotsissa voittaen molemmat kilpailut luokassaan. Ensi viikon Kroatian MM-rallissa norjalainen ei ole mukana, mutta ajaa seuraavan kerran Portugalissa toukokuussa.

Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Ruotsin MM-rallista.

Lue myös nämä