Hyundai-pomolta rehtiä puhetta – ”Olemme asvaltilla muita talleja perässä”

Hyundain rallitallin kausi MM-sarjassa ei ole alkanut toivotulla tavalla.
Julien Moncet
Julien Moncet. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Korealaisvalmistajalla tuli kiire saada uusi i20 N Rally1 -kilpurinsa valmiiksi ja se näkyi rajulla tavalla kauden avauskisassa Monte Carlossa tammikuussa. Thierry Neuville toi kuitenkin Ruotsin lumirallissa helmikuussa pientä lohtua, kun belgialainen ajoi toiseksi.

Monte Carlo tarjosi ensimmäisen käsityksen tiimien suorituskyvystä asvaltilla. Hyundai oli pahasti altavastaajana, kun taas M-Sport Ford oli selvästi paras ja edellä myös Toyotan tiimiä. Seuraava MM-ralli ajetaan ensi viikolla Kroatiassa. Kyseessä on ensimmäinen puhdas asvalttiralli tällä kaudella.

– Olemme työskennelleet paljon korin asetusten ja kinematiikan parissa. Hommia on kuitenkin vielä edessä, Hyundain väliaikaisena tallipomona toimiva Julien Moncet kertoo Dirtfish-sivustolla.

– Olemme pyrkineet myös muokkaamaan kaikkia meidän moottori- ja hybridikartoituksia. Osa niistä on myös luokiteltu. Nyt pitää saada kaikki toimimaan yhteen parhaalla mahdollisella tavalla.

Hyundain leiristä vakuutellaan, että auton suorituskyvyn pitäisi olla Kroatiassa selvästi Montea parempi.

– Olemme ottaneet askeleita eteenpäin ihan auton perussäätöjen kanssa ja kuinka se käyttäytyy. Minusta kaikki kuskit huomasivat muutokset (testeissä), Moncet sanoo.

– En sitten tiedä, onko se tarpeeksi ottamaan muiden etumatka kiinni. Meidän pitää vain odottaa ja katsoa. Olen luottavainen, mutta olemme ehkä perässä asvaltilla.

Monte Carlon kauden avauksen jälkeen on tapahtunut paljon. Hyundai on muun muassa siirtänyt testialueensa Keski-Suomeen ja tehnyt rajusti töitä liki kahden kuukauden kisatauon aikana. Moncet myöntää yllättävän suoraan, että Hyundain suorituskyky ei kenties asvaltilla riitä muille, mutta ranskalainen myös muistuttaa isosta kuvasta.

– Pitää huomata, että MM-sarjassa iso osa kisoista on soralla. Totta kai sitä haluaisi olla paras kaikkialla, mutta joskus on tehtävä kompromisseja. Sarjassa on ehkä tärkeämpää panostaa sorakisoihin, Moncet summaa.

– Ei se tietenkään ole mikään tekosyy (vaisuun asvalttivauhtiin). Olemme kenties muita vielä takana asvaltilla, mutta kehitymme koko ajan. Uskon, että voimme yltää hyvään tulokseen Kroatiassa.  

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin mielenkiintoisimmat hetket.

Lue myös nämä

  • Uusimmat