Niclas Grönholm starttaa tulevana viikonloppuna Saksan Nürburgringillä kilpailtaviin rallicrossin MM-sarjan finaaliosakilpailuihin MM-sarjan neljänneltä sijalta.
MM-pronssimitaliin Grönholmilla on matkaa kymmenen ja -hopeaan 12 pistettä.
GRX-SET -tiimin Hyundailla ajava Grönholm lähtee kauden kahteen viimeiseen osakilpailuun luottavaisena. Takana on kauden toinen osakilpailuvoitto sarjan edellisestä osakilpailusta Portugalista ja kaikki on kunnossa tulevaan.
– Fiilikset ovat hyvät. Edessä on meille kaikille uusi rata, jolta ei oikein tiedä, että mitä odottaa. Se on kaikille pienoinen mysteeri.
– Automme oli hyvässä iskussa sarjan edellisessä MM-osakilpailussa Portugalissa. Uudella radalla automme säädöt pitää miettiä etukäteen mahdollisimman lähelle hyvää, jotta harjoituksissa voisi keskittyä vain hienosäätämään autoa. Kun on voitto alla niin onhan se vähän mukavampaa lähteä kisaamaan, Grönholm muistuttaa.
Nürburgringin F1-radan yhteyteen rakennettu rallicrossrata poikkeaa jonkin verran muista vastaavista radoista. Uudella radalla on paljon hiekkaosuuksia ja rataa ajetaan joko ala- tai ylämäkeen.
– Tasaiset osuudet puuttuvat. Kierroksen ensimmäinen puolisko ajetaan alamäkeen ja toinen ylämäkeen. Soraosuuksia radalla on enemmän kuin mihin olemme F1-radoilla tottuneet.
Rallicrossin MM-mitalien kohtalo ratkaistaan viikonloppuna ajettavien kahden osakilpailun perusteella. MM-pisteissä neljän kärki on erottautunut muista.
– En ole sen kummemmin mitaleja ajatellut. Kaksi hyvää kisaa niin mahdollisuudet ovat olemassa. Mitaleista taistelevat kuljettajat ajavat todennäköisesti myös molempien finaalien kärjessä, joten suurien piste-erojen ajaminen kiinni ei ole mahdollista.
– Kun keskittyy siihen, että itse ajaa mahdollisimman hyvät kisat, niin katsotaan sitten sen jälkeen, tarvitseeko tässä lähteä FIA Gaalaan Pariisiin vai ei, Grönholm hymyilee.
Katso alapuolelta Portugalin MM-rallicrossin parhaat palat. MM-pistetilanne videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393599″ ap mute ]
MM-pistetilanne 7/9 osakilpailua:
1. Timmy Hansen (SWE) Peugeot 178 2. Johan Kristoffersson (SWE) Audi 161 2. Kevin Hansen (SWE) Peugeot 159 4. Niclas Grönholm (FIN) Hyundai 149 5. Krisztian Szabo (HUN) Hyundai 127