Katalonian MM-ralli ajetaan päätökseen sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on neljä erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi päätöspäivän reitin.
Toyotan Ott Tänakilla on mahdollisuus ratkaista tämän vuoden mestaruuskamppailu hyväkseen sunnuntaina. Tänak on kilpailussa kolmantena ennen viimeisiä erikoiskokeita, mutta hän on mukana taistelemassa kakkossijasta Hyundain Dani Sordoa ja Sebastien Loebia vastaan. Kilpailua johtaa Hyundain Thierry Neuville, joka yrittää pitää mestaruustaiston hengissä Australian ralliin saakka.
Tänak kruunataan varmuudella mestariksi, mikäli hän ottaa kakkossijan ja nappaa vähintään yhden pisteen kisan päättävältä Power Stage -erikoiskokeelta. Myös kolmossija ja neljä lisäpistettä sinetöivät varmasti virolaisen ensimmäisen MM-tittelin.
Sunnuntai 27.10.
Sunnuntaina ajetaan Saloun luoteispuolella. Näillä pätkillä on koko rallin teknisimmät asvalttiosuudet. Suurin osa päivän pätkistä ajetaan vuoristossa kaiteen ja vuorenseinämän välillä, joten oikominen ja siitä seuraava tien likaantuminen ei ole merkittävässä roolissa.
Ensimmäinen pätkä ajetaan aikaisin aamulla, joten lisävaloja varmasti tarvitaan. Aikainen herätys palkitaan kuitenkin sunnuntaipäivälle harvinaisella visiitillä huoltoparkkiin. Tämä tosin tulee tarpeeseen, sillä päivän aikana ajetaan 74 erikoiskoekilometriä. Oikea rengasvalinta voi olla hyvinkin ratkaiseva, kuten viime vuodelta muistamme Sebastien Loebin viime hetken ratkaisun vaihtaa koviin renkaisiin ennen aamun pätkiä.
Sunnuntain aikataulu Suomen aikaa: 08.41 EK14 Riudecanyes 1 16,35 km 09.38 EK15 La Mussara 1 20,72 km 10.48 HUOLTO PortAventura 11.54 EK16 Riudecanyes 2 16,35 km 13.18 EK17 La Mussara 2 (power stage) 20,72 km YHTEENSÄ 74,14 km
Riudecanyes avaa jälleen päivän täysin samassa muodossa kuin kahtena aiempana vuonna. Pätkän alussa on leveää mutta kulunutta ja töyssyistä asvalttia. Osuus on hidas ja syheröinen kuin Korsikalla.
4,2 kilometriä lähdöstä saavutaan kuuluisaan liikenneympyrään, jossa tulee suorittaa yksi ylimääräinen kierros. Kahtena viime vuonna Citroen-kuljettaja on sammuttanut auton tähän liikenneympyrään ja silti voittanut rallin. Sattumaako? Kolmas kerta toden sanoo?
Seuraavasta liikenneympyrästä saa ajaa suoraan läpi. Tämän jälkeen tie on keskileveää mutta pinnaltaan tuoreempaa. Osuus on tosin alkuakin teknisempää ja syheröisempää.
10 kilometrin jälkeen on nopeampi osuus, kun ajetaan Duesaigüesin kylän läpi. Pian rytmi muuttuu taas korsikamaisemmaksi, mutta ei niin tekniseksi kuin alussa. Rytminvaihdos voi olla yllättävä, kuten Esapekka Lapille vuonna 2017.
Tämä on selvästi koko rallin hitain asvalttipätkä. Sitä ajettiin ensimmäistä kertaa MM-rallissa vuonna 1999, mutta suunta oli toinen ja tekninen alkuosuus oli jätetty pois. Myöhempinä vuosina tällaista versiota on ajettu Duesaigüesin nimellä, jopa Power Stagena, jolloin maali on ollut heti liikenneympyrän jälkeen.
La Mussaran erikoiskoe palaa ralliin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2014, vaikkakin sen alkuosaa ajettiin vuonna 2017 eri suuntaan nimellä L’Albiol. Tämä alkuosa on ollut myös osana pidempiä Capafontsin ja La Riban erikoiskokeita. Niistä jälkimmäinen oli myös mukana rallissa jo vuonna 1993.
Alussa ajetaan taas korsikamaista jatkuvaa mutkittelua, jossa ei missään kohtaa pääse kiihdyttämään pitkään kerrallaan. 3,4 kilometriä lähdöstä alkaa kymmenen neulansilmän sarja ylämäkeen. Viimeksi tätä osuutta ajettiin tähän suuntaan vuonna 2016 erikoiskokeella nimeltä Vilaplana.
Neulansilmien jälkeen tie on vielä teknistä, mutta nopeutuu vähitellen. Viimeistään yhdeksän kilometrin paikkeilla saa hakea isoimpia vaihteita käyttöön, vaikka tie onkin vähän töyssyistä.
13 kilometrin kohdalla käännytään risteyksestä ja tiestä tulee tasaisempaa. Seuraa jälleen huippunopea osuus, jossa hädin tuskin mihinkään mutkaan täytyy nostella. Lähempänä maalia on muutama hitaampi mutka, mutta nekin rullaavat jouhevasti.
20-kilometrisenä La Mussara on kauden pisin Power Stage, vaikkakin vain kilometrin Korsikan Calvia pidempi. Edellinen yli 20-kilometrinen Power Stage on ajettu Meksikossa vuonnna 2017.