Meksikon MM-ralli kunnolla käyntiin – klassikkopätkä heti aamun alkuun

Meksikon MM-ralli perjantain ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC

Meksikon MM-ralli päräytetään täysillä käyntiin perjantai-iltana Suomen aikaa. Ensimmäisen kunnon ajopäivän ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi perjantain reitin.

Perjantai 8.3.
Perjantain aikataulu Suomen aikaa
18.18 EK2    El Chocolate 1      31,57 km
19.16 EK3    Ortega 1            17,28 km
20.59 EK4    Street Stage Leon 1  1,11 km
21.34 HUOLTO Leon
23.17 EK5    El Chocolate 2      31,57 km
00.15 EK6    Ortega 2            17,28 km
01.18 EK7    Las Minas 1         10,72 km
02.58 EK8    Autodromo de Leon 1  2,33 km
03.03 EK9    Autodromo de Leon 2  2,33 km
YHTEENSÄ                        114,19 km

Perjantain pätkät ajetaan Leonin itäpuolella ja Guanajuaton pohjoispuolella. Päivän aluksi ajetaan viime vuoden reitin mukaiset kaksi erikoiskoetta, jotka ajettiin vuotta aiemmin yhtenä pitkänä pätkänä.

El Chocolate on yksi tunnetuimmista Meksikon erikoiskokeista ja tänä vuonna myös rallin toiseksi pisin pätkä. Se alkaa melko kapeilla teillä, jotka nousevat koko ajan ylöspäin, usein serpentiinimäisen jyrkästi. Ensimmäisen kymmenen kilometrin aikana noustaan jopa 550 metriä lähtöä korkeammalle.

Erikoiskokeen tiet ovat rallin yleistasoa röykkyisempiä. Tien reunassa vaanii myös paljon isoja kiviä. Yksi niistä vierähti viime vuonna keskelle tietä pilaamaan Kalle Rovanperän rallin heti alkuunsa.

 

Kymmenen ja 14 kilometrin kohdalla on erityisen syheröistä ja röykkyistä, suorastaan Turkin rallin kaltaista tietä. 15 kilometrin kohdalla tuleva risteys taas tekee tiestä leveämmän ja hyväpintaisemman, joskin edelleen hyvin teknisen. Nämä mutkat olivatkin hieman liian vaikeita Esapekka Lapille viime vuonna, jolloin hänen autonsa lensi rotkoon. Hieman myöhemmin taas kapea silta tiukan mutkan takana otti uhrikseen Teemu Sunisen.

Noin 22 kilometrin kohdalla alkaa jälleen jyrkkä nousu. Pätkän loppupuolella tie on kapeampaa ja röykkyisempää siellä täällä, mutta tilanne tuntuu vaihtelevan mutkasta toiseen. Pätkän loppu on jopa melko suoraviivaisen nopeaa. Tällä osuudella voi ajaa kovaa, jos auto vielä toimii 30 kilometrin rääkin jälkeen.

El Chocolate oli viime vuonna yksi koko rallin hitaimmista pätkistä – kun yleisöpyöritykset jätetään pois laskuista – mutta vastaavasti sitä seuraava Ortega olikin yksi nopeimmista. Pätkän nähtyään tätä ei ole vaikea uskoa, sillä suuri osa Ortegasta kaasutellaan isoilla vaihteilla läpi jouhevien mutkien, ja kutostakin saa käyttää pidempiä osuuksia kerrallaan.

Yhdellä näistä nopeista osuuksista 11 kilometrin kohdalla on hyppy, joka pääsi yllättämään viime vuonna Elfyn Evansin. Tilanteesta seurannut kovavauhtinen kaato johti lopulta kartturi Daniel Barrittin lievään loukkaantumiseen.

 

Thierry Neuville ajoi myös ulos näillä nopeilla teillä vuonna 2016. Kyseinen paikka on 4,9 kilometriä tämän vuoden pätkän lähdöstä.

 

Sää erikoiskokeilla 2, 3, 5, 6 ja 20.

Aamulenkin lopuksi ajetaan yksi koko kauden turhimmista mikkihiiripätkistä, Street Stage Leon, josta suurin osa on keinotekoista esteenkiertoa ja hyppelyä katetulla parkkialueella. Lopuksi sentään kurvaillaan pari näyttävää mutkaa ja risteystä kaduilla. Viime vuonna Thierry Neuville kärsi tällä pätkällä teknisiä ongelmia, kun taas Kris Meeke ajoi kukkaruukun päältä ja melkein kaatoi autonsa.

 

Perjantain kolmas kunnon pätkä on viime vuoden Power Stage Las Minas, joka starttaa Guanajuaton itäpuolelta kohti kaupunkia. Se ajetaan vain kertaalleen iltapäivällä Ortegan toisen ajokerran jälkeen ja palaa sunnuntaina jälleen Power Stagena. Tämä epätavallinen järjestely muistuttaa Ruotsin rallin Torsbyn erikoiskoetta.

Las Minasilla on kolme rytminvaihdosta nopean jouheasta tekniseen ja takaisin, mutta suurin osa teistä on kuitenkin leveää ja hyväpintaista. Välissä on toki vähän kapeampaa polkua, kun taas loppu kolistellaan ensin mukulakivillä ja sitten asvaltilla. Viime vuonna Sebastien Ogier osui asvalttiosuudella shikaaniin ja sai aikasakon, jota käsiteltiin vielä kuukausien päästä oikeudessa. Tänä vuonna shikaani onkin kaikeksi onneksi päätetty jättää pois.

Sää Guanajuaton kaupungissa. Erikoiskokeet 1, 7 ja 21 ajetaan sen välittömässä läheisyydessä.

Päivän päätteeksi ajetaan kahteen kertaan Autodromo de Leonin yleisöerikoiskoe. Tämä moottoriratapätkä eroaa muista kahden auton erikoiskokeista siten, että se ajetaan suurilta osin asvaltilla, vain käväisten soralla välissä. Tälle vuodelle paria mutkaa on tiukennettu aiemmasta. Vuonna 2014 Robert Kubica muistutti, että näillä pätkillä ei voi voittaa mitään, mutta hävitä kaiken.

 

Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys

Meksikon rallissa lähtöjärjestys on ehkä kauden kriittisin. Koska tiet eivät kulu juurikaan urille, pätkät nopeutuvat joka auton jälkeen irtosoran puhdistuessa. Aiempina vuosina onkin nähty ensimmäisen auton menettävän reilusti aikaa. Viime vuonna tosin Sebastien Ogier onnistui voittamaan lähdettyään heti toisena reitille – vaikka toki tätä edesauttoivat taaempaa lähteneiden rengasrikot, ulosajot ja tekniset viat.

Meksikon teillä on reilusti irtosoraa. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Tänä vuonna tietä auraa Toyotan Ott Tänak. Kilpailusta on siis tulossa hänelle haastava, kun muistetaan Toyotan ongelmat Meksikon ilmanalassa ja muissa röykkyisissä ralleissa edellisinä vuosina.

Tänakin kilpakumppanit Thierry Neuville ja Sebastien Ogier ampaisevat tielle heti Tänakin jälkeen, kun taas esimerkiksi Jari-Matti Latvalan ja Andreas Mikkelsenin lähtöpaikat ovat oivalliset. Viimeisenä WRC-autona taas starttaa kautensa aloittava Dani Sordo, jolta voidaankin odottaa lähtöpaikan ja viime vuoden esityksen perusteella hyvää kilpailua.

Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com Reittiasiantuntija