Lindholmilla vaiherikas päivä Suomen MM-rallissa – kaiken huippuna auto syttyi tuleen

Emil Lindholm. Kuva: Merita Mäkinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Yksi spinnaus ja rengasrikko pudottivat GRX-tiimin Skodaa ajavat Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen ulos WRC2-luokan kärkitaistelusta. Kaksikon ralli sai pahimman mahdollisen alun kun vain noin kilometri päivän avauserikoiskokeen lähdöstä Lindholm pyörähti, jonka seurauksena Skodan keula jäi tukevasti sisämutkan ojaan kiinni.

– Se oli sellainen keventävä nyppylän yli kaartuva vasen, jossa auton perä lähti todella nopeasti alta. En ehtinyt reagoida vastaohjauksella, joten pyörähdimme ja automme kaula putosi sisämutkan ojaan. Kesti kauan ennen kuin pääsimme jatkamaan matkaa, Lindholm selvittää.

Kaksikko menetti tilanteessa lähes kolme minuuttia aikaa, mutta se ei lannistanut nuorta suomalaiskuljettajaa.

– Ajattelin, että edessä on pitkä ralli, jossa kenelle tahansa voi sattua vielä mitä tahansa. En antanut periksi vaan jatkoimme samaa vauhtia. Sitten Ässämäki 2:lla noin 700 metriä lähdöstä suoralla tiellä vasen takarengas puhkesi täysin varoittamatta. Ajoimme 15 km kilometriä tyhjällä renkaalla ja siinä kärki karkasi lopullisesti.

Eikä siinä vielä kaikki! Viimeisellä ek:lla Harjulla Lindholm säikäytti yleisöä osumalla valotolppaan. Sen seurauksena auton takapää syttyi tuleen ja tarvittiin sammuttimen apua.

– Kuin pisteenä iin päälle osuin sitten vielä päivän viimeisellä EK:lla Harjulla sisämutkan tolppaan ja taas tuli tappiota minuutti lisää.

Lindholmin päivään mahtui myös iloisia hetkiä. Näitä olivat muun muassa yksi WRC2-luokan pohja-aika ja kuusi sijoitusta WRC2-luokan EK-ajoissa kolmen nopeimman joukkoon.

– Hyvät EK-ajat lämmittävät mieltä. Jatketaan huomenna samaa vauhtia. Yritetään välttää vaikeuksia ja ajaa ehjä ja tasainen päivä. Tässä ei ole enää voitettavaa eikä hävittävää, joten liiallista yrittämistä pitää välttää, Lindholm totesi Jyväskylän iltahuollossa.

Suomen MM-ralli jatkuu huomenna lauantaina Jämsän suunnalla. Kysymyksessä on rallin pisin kilpailupäivä, jolloin ajetaan kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 146,86 km.

Lue myös nämä