Korsikan MM-rallissa ajetaan lauantaina kuusi erikoiskoetta, joilla on yhteismittaa lähes 175 kilometriä. Rallit.fi analysoi lauantain reitin.
Lauantai 30.3.
Lauantain aikataulu Suomen aikaa 08.38 EK7 Cap Corse 1 25,62 km 10.08 EK8 Désert des Agriates 1 14,45 km 11.14 EK9 Castagniccia 1 47,18 km 13.32 HUOLTO Bastia 15.38 EK8 Cap Corse 2 25,62 km 17.08 EK9 Désert des Agriates 2 14,45 km 18.14 EK10 Castagniccia 2 47,18 km YHTEENSÄ 174,50 km
Lauantai sisältää puolet rallin pätkäkilometreistä, mutta on silti kuljettajille perjantaita helpompi pariltakin kantilta. Pätkät ajetaan lähellä Bastiaa, joten siirtymiä on vähän ja välissä voidaan käydä päivähuollossa. Lisäksi lauantai sisältää ainoat viime vuodelta tutut erikoiskokeet.
Päivän avaa Cap Corse, jolla ei ennen viime vuotta ollut ajettu MM-rallia sitten vuoden 1995. Tälle vuodelle pätkän kymmenkilometrinen tekninen alkuosa on jätetty pois. Nyt alku onkin siis nopeahkoa, hyväpintaista ja leveää tietä. Kahdeksan kilometrin kohdalla Pinon kylässä tie muuttuu kapeammaksi, ja vähän aikaa ajetaan aivan talojen välissä. Loppuosa pätkästä jatkaa korsikalaista tyyliä, jossa kiihdytys, jarrutus ja pitkien mutkien pintakaasu vuorottelevat päättymättömästi. 21 kilometrin kohdalla tulee yllättävä pyrähdys kutosvaihteelle, ja lopulta pätkä päättyy neulansilmämutkaan.
Viime vuonna Sebastien Ogierin mielestä pätkä oli kaikille vaikea, eikä hän ollut väärässä. Jari-Matti Latvala ajoikin pätkän toisella ajokerralla ulos. Yariksen turvakaari vaurioitui, ja kisa jäi kesken.
Cap Corse osoitti myös, miten vaikeaa uudelle pätkälle on tehdä nuotteja. Thierry Neuville naureskeli nuottiensa olleen liian optimistisia, kun taas Andreas Mikkelsen tuskaili kirjoittaneensa muistiin liikaa informaatiota.
Cap Corsen tavoin Désert des Agriates oli viimeksi 90-luvun puolivälissä ajettu pätkä, kun se otettiin viime vuonna taas ohjelmaan. Se on myös Cap Corsen lisäksi ainoa viime vuodesta tutuista pätkistä tämän vuoden reitillä. Korsikan luonteesta puolestaan kertoo jotain se, että tämä 14-kilometrinen on rallin lyhyin erikoiskoe.
Désert des Agriates ajetaan hyväpintaisella ja leveällä tiellä, eikä matkan varrella ole risteyksiä, neulansilmiä tai teknisempiä paikkoja. Täten se olikin viime vuonna rallin nopein pätkä 108 km/h keskinopeudella. Pohjat muuten ajoi molemmilla kerroilla Sebastien Loeb.
Castagniccian uusi erikoiskoe on rallin pisin 47 kilometrin pituisena. Osa tiestöstä on tosin tuttua, sijaitseehan pätkä lähellä Bastiaa. Osuus 12:n ja 25 kilometrin välissä on ollut osa massiivista La Porta – Valle di Rostinon erikoiskoetta viimeiset kolme vuotta, tosin eri suuntaan ajettuna. Lisäksi vuonna 2015 koko pätkän alkuosa olisi ajettu myös eri suuntaan erikoiskokeella Casamozza – Ponte Leccia, ellei sitä olisi peruttu.
Pätkän keskiosuus, joka on ajettu La Porta – Valle di Rostinossa, on hyvin kapea ja tekninen. Reitti kulkee ahtaiden kylien ja metsien läpi. Erikoiskokeen alkuosa puolestaan näyttää leveämmältä mutta nousee koko ajan ylöspäin. Loppuosa taas jatkaa kapeana ja röykkyisenä. Aivan viimeiset kilometrit ajetaan vielä metsässä puiden oksien alla. Tämä osuus voi olla erittäin liukas.
Castagniccia voi hyvinkin olla rallin vaativin tai ainakin hitain erikoiskoe. Vaativuutta lisää se, että pätkän keskivaiheilla asvalttityöt ovat vielä vaiheessa.
– Siellä on keskellä jakso, missä on tehty uutta asvalttia, mutta ilmeisesti ajanpuutteen vuoksi asvaltti on jäänyt kesken. Toista kaistaa ei ole ehditty tekemään. Se tarkoittaa sitä, että puolet tiestä on soraa. Siitä tulee tosi paljon tavaraa asvaltille, Latvala kertoo.