Korsikan MM-rallissa kuuden pätkän päivä – monteripätkältä löytyy myös soraa

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi Korsikan MM-rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Korsikan MM-rallissa ajetaan lauantaina kuusi erikoiskoetta, joilla on yhteismittaa lähes 175 kilometriä. Rallit.fi analysoi lauantain reitin.

Lauantai 30.3.
Lauantain aikataulu Suomen aikaa
08.38 EK7    Cap Corse 1           25,62 km
10.08 EK8    Désert des Agriates 1 14,45 km
11.14 EK9    Castagniccia 1        47,18 km
13.32 HUOLTO Bastia
15.38 EK8    Cap Corse 2           25,62 km
17.08 EK9    Désert des Agriates 2 14,45 km
18.14 EK10   Castagniccia 2        47,18 km
YHTEENSÄ                          174,50 km

Lauantai sisältää puolet rallin pätkäkilometreistä, mutta on silti kuljettajille perjantaita helpompi pariltakin kantilta. Pätkät ajetaan lähellä Bastiaa, joten siirtymiä on vähän ja välissä voidaan käydä päivähuollossa. Lisäksi lauantai sisältää ainoat viime vuodelta tutut erikoiskokeet.

Päivän avaa Cap Corse, jolla ei ennen viime vuotta ollut ajettu MM-rallia sitten vuoden 1995. Tälle vuodelle pätkän kymmenkilometrinen tekninen alkuosa on jätetty pois. Nyt alku onkin siis nopeahkoa, hyväpintaista ja leveää tietä. Kahdeksan kilometrin kohdalla Pinon kylässä tie muuttuu kapeammaksi, ja vähän aikaa ajetaan aivan talojen välissä. Loppuosa pätkästä jatkaa korsikalaista tyyliä, jossa kiihdytys, jarrutus ja pitkien mutkien pintakaasu vuorottelevat päättymättömästi. 21 kilometrin kohdalla tulee yllättävä pyrähdys kutosvaihteelle, ja lopulta pätkä päättyy neulansilmämutkaan.

Viime vuonna Sebastien Ogierin mielestä pätkä oli kaikille vaikea, eikä hän ollut väärässä. Jari-Matti Latvala ajoikin pätkän toisella ajokerralla ulos. Yariksen turvakaari vaurioitui, ja kisa jäi kesken.

 

Cap Corse osoitti myös, miten vaikeaa uudelle pätkälle on tehdä nuotteja. Thierry Neuville naureskeli nuottiensa olleen liian optimistisia, kun taas Andreas Mikkelsen tuskaili kirjoittaneensa muistiin liikaa informaatiota.

EK7+10 Cap Corsen sääennuste. Ajoajat lauantaina klo 08.38 ja 15.38 Suomen aikaa.

Cap Corsen tavoin Désert des Agriates oli viimeksi 90-luvun puolivälissä ajettu pätkä, kun se otettiin viime vuonna taas ohjelmaan. Se on myös Cap Corsen lisäksi ainoa viime vuodesta tutuista pätkistä tämän vuoden reitillä. Korsikan luonteesta puolestaan kertoo jotain se, että tämä 14-kilometrinen on rallin lyhyin erikoiskoe.

Désert des Agriates ajetaan hyväpintaisella ja leveällä tiellä, eikä matkan varrella ole risteyksiä, neulansilmiä tai teknisempiä paikkoja. Täten se olikin viime vuonna rallin nopein pätkä 108 km/h keskinopeudella. Pohjat muuten ajoi molemmilla kerroilla Sebastien Loeb.

EK8+11 Désert des Agriatesin sääennuste. Ajoajat lauantaina klo 10.08 ja 17.08 Suomen aikaa.

Castagniccian uusi erikoiskoe on rallin pisin 47 kilometrin pituisena. Osa tiestöstä on tosin tuttua, sijaitseehan pätkä lähellä Bastiaa. Osuus 12:n ja 25 kilometrin välissä on ollut osa massiivista La Porta – Valle di Rostinon erikoiskoetta viimeiset kolme vuotta, tosin eri suuntaan ajettuna. Lisäksi vuonna 2015 koko pätkän alkuosa olisi ajettu myös eri suuntaan erikoiskokeella Casamozza – Ponte Leccia, ellei sitä olisi peruttu.

Castagniccia
Castagniccia (punainen), La Porta – Valle di Rostino (turkoosi) ja Casamozza – Ponte Leccia (vihreä). Kuva: www.rally-maps.com

Pätkän keskiosuus, joka on ajettu La Porta – Valle di Rostinossa, on hyvin kapea ja tekninen. Reitti kulkee ahtaiden kylien ja metsien läpi. Erikoiskokeen alkuosa puolestaan näyttää leveämmältä mutta nousee koko ajan ylöspäin. Loppuosa taas jatkaa kapeana ja röykkyisenä. Aivan viimeiset kilometrit ajetaan vielä metsässä puiden oksien alla. Tämä osuus voi olla erittäin liukas.

Castagniccia voi hyvinkin olla rallin vaativin tai ainakin hitain erikoiskoe. Vaativuutta lisää se, että pätkän keskivaiheilla asvalttityöt ovat vielä vaiheessa.

– Siellä on keskellä jakso, missä on tehty uutta asvalttia, mutta ilmeisesti ajanpuutteen vuoksi asvaltti on jäänyt kesken. Toista kaistaa ei ole ehditty tekemään. Se tarkoittaa sitä, että puolet tiestä on soraa. Siitä tulee tosi paljon tavaraa asvaltille, Latvala kertoo.

Korsikan MM-ralli
Castagniccian erikoiskokeelta löytyy myös soraa. Kuva: Toni Heinonen

Lue myös nämä