Kartanlukija kertoo, mikä tekee Rovanperästä poikkeusyksilön – ”Monesti ihmiset murtuvat paineen alla”

Toyotan nuoren supertähden Kalle Rovanperän kartanlukija Jonne Halttusen unelma kävi toteen viikko sitten Uudessa-Seelannissa.
Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä
Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Halttunen pääsi kovalle listalle, kun jyväskyläläinen kruunattiin ralliautoilun MM-sarjan kartanlukijoiden maailmanmestariksi. Halttunen aloitti kartturin hommat vuonna 2008 yhdessä Mikko Pajusen kanssa. Vuosina 2015-16 Halttunen istui Teemu Asunmaan kyydissä, kunnes kauden 2017 toisella puoliskolla hänet valittiin superlupaus Rovanperän aisapariksi.

–  Tämä on minulle enemmän kuin iso juttu. En osannut edes kuvitella tällaisesta kuutisen vuotta sitten. Nyt me kuitenkin olemme mestareita ja se tuntuu upealta, Halttunen fiilistelee rallin MM-sarjan verkkosivuilla.

– Kautemme alkoi todella huonosti Monte Carlossa, kun olimme ensimmäisten pätkien jälkeen hitaampia kuin Rally2-autot. Nyt meillä on kuitenkin kuusi voittoa vyöllämme, vaikka kaksi kisaa on vielä jäljellä. Onhan tämä ollut uskomaton kausi.

Halttusen mukaan Rovanperä on poikkeuksellinen lahjakkuus, jollainen syntyy vain kerran sukupolvessa.

– Minusta hän on juuri sellainen. Kalle on superlahjakas, eikä vain fyysisiltä kyvyiltään, vaan myös henkisesti hän on todella vahva. Monesti paineen alla ihmiset murtuvat, mutta Kalle on täysin päinvastainen kaveri. Hänestä tulee vain entistä parempi, Halttunen hehkuttaa.

Belgian MM-rallin ulosajon ja synkän Kreikan osakilpailun jälkeen moni ehti jo epäillä, näkyykö myös nuoressa Rovanperässä merkkejä paineensietokyvyn heikkenemisestä. Uudessa-Seelannissa mestaruus oli ensi kertaa suomalaiskaksikon omissa käsissä, eikä Rovanperä ja Halttunen enää tittelistä luopuneet.

– Paineet voivat merkitä tai sitten ei. Ypresissä meillä oli selvä nuottivirhe ja Kreikassa tuskailimme auton säätöjen kanssa. Vaikka mielentila olisi ollut minkälainen tahansa, olen varma, että tulokset olisivat olleet samoja. Toki paineilla on merkityksensä, mutta minusta me keräsimme hyvin itsemme ja hoidimme homman, Halttunen korostaa.

– Myös Uudessa-Seelannissa yritimme vielä sunnuntaiaamunakin pysytellä rauhallisina. Kalle ja minä keskustelimme asiasta, ja päätimme, että lähestymme päivää kuin mitä tahansa muuta rallipäivää. Tilanne oli myös sama Power Stagella. Puskimme normaaliin tapaan ja pistimme full send -vaihteen silmään.

Seuraavan kerran Rovanperä ja Halttunen kilpailevat reilun viikon kuluttua käynnistyvässä Katalonian MM-rallissa. Sitä ennen Rovanperä käy kuitenkin ajamassa show-kisan San Marinossa ystävänsä Roope Korhosen toimiessa kartturina.

Katso alapuolelta Uuden-Seelannin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä