Kalle Rovanperän ratkaisu voi tuottaa uudenlaisen ongelman Toyotalle ja Jari-Matti Latvalalle

Toyotan nykyisellä WRC-tiimillä on ensimmäistä kertaa kaksi vajaan kauden ajavaa kuljettajaa.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota julkisti maanantaina kuljettajakokoonpanonsa rallin MM-kaudelle 2024. Miehistössä ei tapahdu muutoksia, mutta uutta on se, että kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä ajaa vain puolikkaan kauden.

Rovanperä haluaa ladata hieman akkujaan, minkä vuoksi hänen suunnitelmissaan on noin seitsemän MM-rallin ohjelma. Tallin toinen puolikkaan kauden kuljettaja Sebastien Ogier, jolle tämä järjestely on tuttu jo kahdelta viime kaudelta.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoo rallin MM-sarjan nettisivuilla, etteivät Rovanperä ja Ogier varsinaisesti jaa samaa autoa. Toisin sanoen se on mahdollista, että kuskit osallistuvat myös samaan kilpailuun kauden aikana. Tällöin Toyotalla olisi lähtöviivalla neljä autoa, sillä Elfyn Evans ja Takamoto Katsuta ajavat kaikki ensi kauden kisat.

Muun muassa Portugalin ja Kreikan rallit ovat sellaisia kisoja, jotka voisivat sopia sekä Rovanperälle että Ogierille. Jos molemmat tähdet ovat lähtöviivalla samassa rallissa, Katsutan tehtävänä on todennäköisesti ajaa niin sanotun tehdastiimin ulkopuolella. Tallit saavat nimetä jokaiseen kisaan kolme kuljettajaa ajamaan valmistajien pisteistä.

– Valmistajan kannalta se ei ole mukavin tilanne, kun osa kuljettajista ajaa puolikkaan sarjan. Haluaisimme kuljettajien ajavan täyden sarjan ja mestaruuksista. Mutta tässä tilanteessa meidän täytyy ajatella siten, että investoimme tulevaisuuteen, Latvala sanoo.

– ”Taka” ajaa täyden kauden, mutta onneksi meillä on vaihtoehtona, että voimme hieman kikkailla kuljettajilla. Näin todennäköisesti tehdään, jos Seb ja Kalle ovat samassa kilpailussa, mikä on hyvin mahdollista.

Latvalan puheista päätellen Rovanperä ja Ogier voivat itse vaikuttaa ohjelmaansa. Tämä voi tuottaa Toyotalle täysin uudenlaisen ongelman: jos kaksikko ajaa useammin kuin kerran samassa kisassa, mahdollista on myös se, ettei kumpikaan kuljettajista ole halukas tulemaan johonkin tiettyyn osakilpailuun. Ketä Toyota siinä tapauksessa ajattaisi kolmannessa GR Yaris Rally1 -autossaan?

Latvala kuitenkin luottaa, että talli saa järjestelyn toimimaan ensi kaudella.

– Nyt tämä kuvio sopii melko mukavasti, koska Seb haluaa ajaa puolikkaan kauden, mutta emme tiedä, mitä hän haluaa tehdä tulevaisuudessa. Rehellisesti sanottuna toiveenamme ei ole, että meillä on kaksi puolikkaan kauden kuljettajaa, mutta tässä vaiheessa tämä oli sopiva ratkaisu, Latvala pyörittelee.

Lue myös nämä

  • Uusimmat