Kalle Rovanperän pahin uhkaaja povaa rajua MM-rallia – ”Sillä on valtavan suuri merkitys”

Toyotan walesilaiskuski Elfyn Evans taistelee jo kolmatta kertaa tiimikaveriaan vastaan MM-tittelistä.
Elfyn Evans
Elfyn Evans. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kausilla 2020-21 Evans kävi loppuun saakka kamppailua Sebastien Ogieria vastaan, mutta kokenut ranskalainen vei pidemmän korren molemmilla kerroilla. Tällä kertaa vastassa on nuorempi tiimikaveri Kalle Rovanperä, joka jahtaa uransa toista titteliä.

Evans on mestaruuskamppailussa altavastaajana, sillä Rovanperän karkumatka on 31 pisteen verran. Selvää kuitenkin on, ettei Rovanperänkään kärsi sortua virheisiin tällä viikolla ajettavassa Keski-Euroopan MM-rallissa.

Walesilaiskuljettaja Evans voitti viimeksi, kun MM-sarjaa ajettiin asvaltilla huhtikuussa Kroatiassa.

– Olin nyt ensimmäistä kertaa ajamassa Tshekissä. Siitä on jo pidempään, kun viimeksi ajoimme asvaltilla Kroatiassa. Yritin vain saada säädöt kohdalleen, Evans kuvasi testinsä anteja.

Tulevasta kilpailusta Evans povaa vaikeaa. Erikoiskokeita ajetaan Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa.

– Kyseessä on tietenkin uusi ralli kaikille ja kisapäivinä ajetaan kolmessa eri maassa. Meidän täytyy löytää autoon jotain sellaista, mikä toimii kaikkialla, Evans pohtii.

– Tässä vaiheessa emme tiedä, mitä sää tekee kilpailulle. On vaikeaa saada kaikki kohdalleen yhden testipäivän aikana, mutta tietenkin yritimme parhaamme.

Sääolosuhteet näyttelevät syysrallissa isoa roolia. Jos vettä tulee, muuttuvat tiet mutkien leikkauksissa mutaisiksi ja liukkaiksi. Myös lehtiä ja muuta roskaa on tiellä taatusti.

– Emme tiedä juuri mitään erikoiskokeista. Toki meillä on videot käytössä, mutta niistä on vaikeaa vetää johtopäätöstä, millainen ralli oikeasti on. Siirtymiä on luvassa paljon, joten meillä on edessä pitkiä päiviä ratin takana, Evans kertoo.

– Säällä on valtava merkitys siinä, kuinka likaisia teistä tulee ja millainen pito on. Tähän aikaan vuodesta sateen riski on korkeampi kuin kesällä ja sen vuoksi tiet voivat olla likaisempia ja mutaisempia.

Keski-Euroopan MM-rallissa ajetaan yhteensä 18 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy reilut 310 kilometriä.

Katso alapuolelta, mitä uudessa Keski-Euroopan MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä