Toyota-kuljettaja teki juuri sen, mitä häneltä odotettiinkin. Hyvältä lähtöpaikalta startannut Rovanperä tykitti neljä pohja-aikaa putkeen ja venytti huomattavasti johtomarginaaliaan.
Rovanperän johto oli kolme sekuntia ennen aamun erikoiskokeita. Päivähuoltoon saapuessa suomalaismestarin etumatka Hyundain Thierry Neuvilleen oli 20,3 sekuntia.
– Aamu meni niin kuin oli suunnitelmissa. Saimme hyvän vauhdin päälle nyt, kun meillä oli vähän tasaisempi lähtöpaikka muiden kanssa, Rovanperä sanoi.
Rovanperä päätti aamupäivän lenkin huikeaan suoritukseen. Rovanperä kellotti Otepään erikoiskokeella pohja-ajan selkeällä 4,3 sekunnilla Hyundain Esapekka Lappiin. Ero saattaa kuulostaa pieneltä, mutta Otepään nopealla pikataipaleella marginaalia voi pitää huomattavana.
Rovanperän mukaan hänellä ei ollut erityistä suunnitelmaa tehdä hyökkäystä juuri Otepäässä.
– Tulimme koko ajan kovaa. Ehkä viimeinen pätkä tuli napsun kovempaa, Rovanperä vähätteli temppuaan.
Otepään pätkällä autot ja kuljettajaparit joutuivat kovaan koetukseen hypyissä, joita on muokattu konevoimin, jotta ilmalennot olisivat vieläkin näyttävämpiä. Esimerkiksi kilpailussa kolmantena ajava Lappi kertoi Otepään toisen ajokerran jälkeen, että alastulot tuntuivat päässä.
Myös Rovanperä kuvaili hyppyjä rajuiksi.
– Ensimmäisellä lenkillä ne olivat ihan ookoo, mutta toisella lenkillä alastuloissakin alkoi olla uraa. Silloin joustovaraa on vähemmän, ja pohja osuu nopeammin maahan. Aika kovia rytkyjä tulee, Rovanperä sanoi.
– Hyppyreiden nokassakin saattaa olla vähän uraa. Sitten tulee mielenkiintoisia ilmalentoja, kun ne heittävät miten sattuu.
Huoltotauon jälkeen autokunnat suuntaavat Elvan ja Kanepin erikoiskokeille, jotka ajetaan kahdesti läpi iltapäivän ja alkuillan aikana. Illan päätteeksi vedetään vielä yleisöerikoiskoe Tarton huoltoalueen lähistöllä.
Rovanperä pyrkii pitämään hyvää tahtia yllä iltapäivän lenkillä.
– Nyt ei tarvitse tehdä mitään älytöntä, mutta tietenkin aion mennä omaa hyvää vauhtia. Toivottavasti saamme hyviä aikoja.
Katso alta kooste lauantaiaamupäivän tapahtumista Viron MM-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alapuolella.
Viron MM-rallin tilanne EK12/21 jälkeen:
1. Kalle Rovanperä Toyota 1.34.58,0 2. Thierry Neuville Hyundai +20,3 3. Esapekka Lappi Hyundai +27,0 4. Elfyn Evans Toyota +28,9 5. Teemu Suninen Hyundai +1.02,0 6. P-L Loubet Ford +1.19,8 7. Takamoto Katsuta Toyota +1.39,1 8. Ott Tänak Ford +5.11,7 9. A. Mikkelsen Skoda +5.40,4 10. Sami Pajari Skoda +5.59,5 11. Gus Greensmith Skoda +6.02,3 12. Emil Lindholm Hyundai +6.46,5
Viron MM-rallin EK-aikataulu:
Torstai 20.7. 09.01 Testierikoiskoe: Kastre (4,08 km) 20.05 EK1: Tartu vald 1 (3,35 km) Perjantai 21.7. 09.08 EK2: Peipsiääre 1 (24,35 km) 10.01 EK3: Mustvee 1 (17,09 km) 11.44 EK4: Raanitsa 1 (21,45 km) 13.04 Huoltotauko (40 min) 14.42 EK5: Peipsiääre 2 (24,35 km) 15.35 EK6: Mustvee 2 (17,09 km) 17.18 EK7: Raanitsa 2 (21,45 km) 18.21 EK8: Neeruti (7,60 km) Lauantai 22.7. 08.09 EK9: Mäeküla 1 (10,27 km) 09.02 EK10: Otepää 1 (11,15 km) 11.10 EK11: Mäeküla 2 (10,27 km) 12.03 EK12: Otepää 2 (11,15 km) 13.28 Huoltotauko (40 min) 14.56 EK13: Elva 1 (11,73 km) 16.05 EK14: Kanepi 1 (16,48 km) 17.56 EK15: Elva 2 (11,73 km) 19.05 EK16: Kanepi 2 (16,48 km) 20.24 EK17: Tartu vald 2 (3,35 km) Sunnuntai 23.7. 08.09 EK18: Karaski 1 (12,04 km) 09.05 EK19: Kambja 1 (18,50 km) 11.01 EK20: Karaski 2 (12,04 km) 13.15 EK21: Kambja 2 (18,50 km) *Power Stage