Rovanperä on perustellut kohuratkaisuaan jo moneen otteeseeen, mutta nyt suomalainen on antanut Dirtfish-sivustolle laajan haastattelun, missä hän oikaisi tiettyjä väärinkäsityksiä.
Kuten jo aiemmin uutisoimme, Rovanperällä ei ole tarkoitusta ajaa ensi kaudella täyttä sarjaa driftingissäkään.
– Miksi ottaisin aikaa itselleni ja täyttäisin sen sitten jollain muulla? En ole suunnitellut ajavani niin paljon driftingiä tai rallia. Voin nyt nauttia monista hienoista tapahtumista ja ehkä ajan myös radalla, Rovanperä sanoi.
Niin, se radalla ajaminen. Se on yksi suomalaista kiinnostavista haasteista ja kalenterin tyhjenemisen vuoksi siihen voisi olla ensi vuonna mahdollisuus.
– Radalla ajaminen kiinnostaa minua. Olen katsellut GT-ajoja jo muutaman vuoden ajan, Rovanperä myönsi.
– Haluan antaa sille mahdollisuuden ja katsoa, miten se sujuu, Rovanperä jatkoi.
Toyotalla jatkaminen avaa suomalaiselle ovia myös rata-autoilun puolelle. Se oli varmasti myös yksi syy, miksi kaksinkertainen rallin maailmanmestari veti puumerkkinsä japanilaisvalmistajan tarjoamaan uuteen pahviin.
– En ole tehnyt mitään täydellistä suunnitelmaa vielä, mutta Toyotalla on GT4:ssä Supra ja sitten on myös GR010 Hybrid, Rovanperä luetteli vaihtoehtoja.
Jälkimmäinen auto on Toyotan mestaruusauto WEC-sarjan puolelta.
– Haluaisin ehdottomasti testata sitä. Olemme nähneet, kuinka hyvin he pärjäävät WEC-sarjassa. Ensin on kuitenkin ajettava simulaattoria ja siitä riippuu kaikki. Pitää olla tarpeeksi nopea, jotta voi mennä tiettyyn autoon, Rovanperä kertoi.
Jyväskylän voitto ei ole pakkomielle
Rovanperä ei ole vielä paljastanut, mitkä MM-rallit hän ensi kaudella ajaa, mutta oletettavaa on, että kesän lopulla ajettava Jyväskylän MM-ralli kuuluu suomalaisen ohjelmaan myös ensi vuonna.
Vaikka Rovanperä on ollut jo tovin rallimaailman kirkkaimmalla huipulla ja voittanut kaksi maailmanmestaruutta, niin yksi iso voitto palkintokaapista vielä puuttuu. Se on hänen kotikisansa Jyväskylän MM-rallin voitto.
Yleisesti on ajateltu, että voitto ”Jyskälässä” olisi suomalaiselle todella iso juttu, mutta Rovanperä hieman toppuuttelee näitä puheita.
– Minusta tuntuu, että kaikki varmasti Suomessa luulevat, että se on minulle paljon isompi juttu kuin se on oikeasti itselleni, Rovanperä naurahti.
Rovanperä johti viime kaudella Suomen MM-rallia, kunnes hän ajoi ulos ja joutui keskeyttämään. Suomalainen ei jäänyt kuitenkaan murehtimaan takaiskua kovinkaan pitkäksi aikaa.
– Totta kai se olisi ollut kiva voittaa tänä vuonna, mutta en ole mitenkään erityisen pettynyt. Olisin tietysti halunnut voittaa kotikaupungissani ja kotimaassani, mutta ei se ole mikään maailman isoin asia, Rovanperä järkeili.
Jyväskylän voitto on kiertänyt Rovanperää monestakin syystä. Yksi on ollut ihan puhdas huono tuuri ja toinen keskeinen syy on ollut lähtöpaikka. MM-sarjan johtajana suomalainen on joutunut Keski-Suomen soraränneissä auramiehen hommiin.
– Toivottavasti ensi vuonna saamme hieman paremman lähtöpaikan. Se antaisi paremman mahdollisuuden. Kahtena edellisenä vuotena tien avaaminen ei ole ollut se helpoin paikka, Rovanperä mietti.
Rovanperä palaa täysipäiväisesti rallin MM-sarjaan kaudeksi 2025. Tavoite on jo nyt täysin selvä.
– Me tulemme takaisin ja lähdemme haastamaan taas mestaruudesta, suomalainen linjasi päättäväisesti.
Lue myös: Vau! Toyotan Rally1-autoon uusi upea väritys
Lue myös: Kalle Rovanperä oikaisi hänestä liikkuneita sitkeitä huhuja – ”Miksi minä niin tekisin?”