Quantcast

Jere Kalliokoskelle helpottava SM-kulta – ”Kisan alla oli aika kovat paineet”

Rallicrossin SM-sarja huipentui lauantaina Pesämäen moottoriradalla Honkajoella.
Jere Kalliokoski
Jere Kalliokoski. Kuva: Toni Ollikainen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hallitseva Suomen mestari Jere Kalliokoski voitti uransa kolmannen Supercar-luokan mestaruuden päättämällä kauden hattutemppuun. Alahärmäläinen oli paras Oulussa, Hyvinkäällä ja Honkajoella.

Mestaruus ei tullut helpolla, sillä hopealle ajanut Mika Liimatainen tarjosi kovan vastuksen.  

Lähtökohta kauden finaaliin oli herkullinen. Ford Fiestalla ajava Kalliokoski johti Liimataista yhdellä pisteellä. Alkuerien jälkeen tilanne oli edelleen tasainen, ero oli kasvanut kahteen pisteeseen Kalliokosken ollessa alkuerien nopein.

– Oli aika hankala aamu. Herätessä ei pää kääntynyt, kun niskat olivat menneet jumiin. Sitten vielä lämmittelyssä oli vähän ruuhkaa, enkä saanut kunnolla tuntumaa rataan. Ensimmäisessä alkuerässä olin toiseksi nopein, toiseen saatiin vähän paremmat säädöt ja onnistuttiin se voittamaan. Kolmanteen erään rata alkoi kuivua. Niinpä palauteltiin pikkuhiljaa kuivan kelin säädöt takaisin, Kalliokoski kertaa.

Taistelupari oli eri semifinaaleissa, ja molemmat jatkoivat niistä finaaliin puhtaalla pelillä.

– Välierän startissa oli vähän liian alhaiset lähtökierrokset. Henkka Haapamäki pääsi hyvin iholle mutta onnistuin karistamaan hänet kannoiltani ja sain ajella lopulta aika rauhassa maaliin.

Mika Liimatainen, Jere Kalliokoski ja Henri Haapamäki. Kuva: Toni Ollikainen

Kauden viimeinen startti oli täynnä sähköä. Tuhatpäinen yleisö odotti innolla, kumpi miehistä on Suomen mestari.

– Olin täydellisen keskittynyt. Kun lähdin finaalin lähtöalueelle, ajatuksissa oli vain edessä oleva lähtö. Startti onnistui aika nappiin. Pääsin hyvään vauhtiin ja sain hyvät kierrokset ajettua, Kalliokoski summaa.

– Neljännen kierroksen jälkeen hukkaportin putki meni poikki. Otin varoiksi paukun pois päältä ja laskin vähän nopeutta viimeiselle kierrokselle. Olin tulossa maaliin, kunnes huomasin, ettei missään näy ruutulippua. Se oli aika yllätys ja rupesin taas ajamaan kovempaa. Seurailin ekstrakierroksella koko ajan peileistä missä Liimatainen tulee, mutta ei häntä näkynyt.

Kalliokoski myönsi, että puolustavalla mestarilla oli paineita ennen kauden loppuhuipennusta.

– Voittoa tai mestaruutta en ajatellut ennen kuin lopulta pääsin viimeisestä mutkasta maaliin ja näin ruutulipun. Silloin tuli helpottunut olo. Kisan alla oli aika kovat paineet. Mestaruudesta ei ajeta vain itseä varten vaan koko tiimi on siinä mukana. Kaikki toimi koko kauden hienosti. Suuret kiitokset koko porukalle ja kaikille yhteistyökumppaneille, Kalliokoski päättää.

Kalliokosken ensimmäinen mestaruus tuli kaudella 2016 Skoda Fabialla, kaksi seuraavaa mestaruutta härmäläinen on ajanut nykyisellä Ford Fiestalla. Lisäksi Kalliokoskella on rallicrossin Supercar-luokasta hopeaa ja pronssia kausilta 2017 ja 2019. 

Lue myös nämä

  • Uusimmat