Jari-Matti Latvalalla tapahtumarikas erikoiskoe: roikkui ojassa, väisti lehmiä, varoitusvalo

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari-Matti Latvala sai vauhdikkaan startin perjantaina käynnistyneeseen Chilen MM-ralliin.

Kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella Latvala oli kahdesti nopein Toyota-kuljettaja. Toisella pikataipaleella tuurilainen jäi kuitenkin reilummin kärjestä, minkä vuoksi hän on kilpailussa neljäntenä.

Latvalan ero kilpailua johtavaan Ott Tänakiin on maltillinen, 12,9 sekuntia.

– Pakko sanoa, että pätkillä ajaminen ei tuntunut hyvältä. Jälkikäteen olin tyytyväinen aikoihin, mutta varsinkaan kolmospätkällä ei tuntunut hyvältä. Alhaalta paistanut aurinko ja tieltä noussut höyry vaikeuttivat näkyvyyttä. Pätkän lopussa ajattelin, että olenko jo niin vanha, etten näe kunnolla, Latvala naureskeli päivähuoltoon saavuttuaan.

Rallin pisin erikoiskoe, lähes 31-kilometrinen El Puma ei mennyt Latvalalta nappiin. Toyotan suomalaiskuljettajalla riitti ohjelmaa sateen liukastamalla pätkällä.

Katso alta Rallit.fin ennakkoanalyysi Chilen MM-rallista. Ketkä ovat kilpailu kuumimmat suosikit?  Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2284,262297″ ap mute]

 

– Heti lähdössä ensimmäisessä oikealle kääntyvässä mutkassa roikuimme ojassa. Puoli kilometriä myöhemmin oli toinen oikealle kääntyvä mutka, jossa olimme pitkään poikittain. Onneksi siellä oli tilaa, Latvala kertasi.

– Tiellä oli kaksi lehmääkin, joiden takia jouduin jarruttamaan. Vielä pätkän lopussa tuli varoitusvalo, että meillä olisi rengas rikki, vaikkei ollutkaan. Kaikki nämä asiat pudottivat aikaa, mutta oli siellä huonoa ajamistakin. El Pumalle pitää saada iltapäivällä parannusta, Latvala suunnitteli.

Perjantaina ajetaan vielä kolme erikoiskoetta huoltotauon jälkeen.

Lue myös nämä