Quantcast

Chilen MM-rallissa heti ratkaisuja? Näillä erikoiskokeilla käynnistyy MM-sarjan uutuuskisa

Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan uusin tulokas Chilen osakilpailu käynnistyy perjantaina kuudella erikoiskokeella. Rallit.fi analysoi avauspäivän erikoiskokeet.

Kuskit ovat ennakkoon nostaneet perjantain kenties koko rallin merkittävimmäksi päiväksi, koska lähtöjärjestys lauantain pätkille määräytyy avauspäivän tilanteen perusteella.

– Kaikki kuskit vetävät varmasti täysillä ja ottavat riskejä perjantaina saadakseen paremman lähtöpaikan. Seuraavina päivinä tiellä on paljon irtosoraa, Ford-kuljettaja Teemu Suninen arvioi.

Perjantaista on siis luvassa mielenkiintoinen rallipäivä uusilla erikoiskokeilla.

Perjantai 10.5.

Perjantaina ajetaan kolme metsäpätkää Concepcionin eteläpuolella melko kaukana huoltoparkista. Vain kaksi pätkää toistetaan iltapäivän lenkillä, ja päivä päättyy yleisöpyöritykseen. Perjantain pätkät ovat muuta rallia teknisempiä.

Aikataulu Suomen ajassa

15.00 EK1    El Pinar                  17,11 km
16.33 EK2    El Puma 1                 30,72 km
17.36 EK3    Espigado 1                22,26 km
19.51 HUOLTO Talcahuano
22.39 EK4    El Puma 2                 30,72 km
23.42 EK5    Espigado 2                22,26 km
01.55 EK6    Concepcion - Bicentenario  2,20 km
             YHTEENSÄ                 125,27 km

Kilpailun käynnistää El Pinar, joka ajetaan vain yhteen kertaan. Se saattaa olla koko kilpailun hitain metsäpätkä. Pätkästä saa esimakua tällä vuoden 2017 videolla alkaen kohdasta 1.42 aina kohtaan 13.00 asti.

 

Pätkä alkaa keskileveällä, melko röykkyisellä ja teknisellä tiellä. Kolmen kilometrin kohdilla reitti kapenee metsäautotieksi, jonka keskellä kasvaa ruohoa ja kasvillisuus on aivan tien reunoissa kiinni. Tästä tunnelmasta tulee mieleen Australian viime vuoden päätöspäivän ”viidakkopätkät”.

4,7 kilometrin kohdilla pinta muuttuu pehmeämmäksi ja hiekkaisemmaksi, mutta tiestä tulee myös leveämpi. Nelisen kilometriä myöhemmin seuraa hieman nopeampi osuus, jossa ajetaan nyppyjä ylittäviä mutkia. Pätkän loppupuolella on yksi risteys ja muutama muu tiukempi mutka, muuten tie on melko jouheaa kapeudestaan ja pehmeydestään huolimatta.

Sääennuste EK1:lle El Pinar (perjantaina klo 8.00 paikallista aikaa) ja EK8/11:lle Maria Las Cruces (lauantaina klo 9.08 ja 15.08).

Katso alta Rallit.fin ennakkoanalyysi Chilen MM-rallista. Ketkä ovat kilpailu kuumimmat suosikit? Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2284,262297″ ap mute]

 

El Puma on rallin pisin erikoiskoe 30 kilometrin mittaisena. WRC:n kotisivuilla pätkää kutsutaan Chilen Ouninpohjaksi, mutta näin teknisenä kutsuisin sitä ennemmin Chilen El Chocolateksi.

Pätkä alkaa keskileveällä, pomppuisella ja melko nopealla metsätiellä. Viiden ja puolen kilometrin jälkeen käännytään teknisemmälle osuudelle. Yhdeksän kilometrin paikkeilla pätkä on nopeampaa ennen haastavaa teknistä alamäkiosuutta.

Parin kapean puusillan jälkeen seuraa syheröinen, nyppyläinen ja kapeampi tieosuus. Ojissa vaanivat puiset rakenteet taas eivät kannusta oikomiseen.

19,4 kilometrin kohdalla puusillan ja tiukan mutta leveän risteyksen yhdistelmä johdattaa pätkän kovapintaiselle ja keskileveälle tielle. Meno on edelleen teknistä mutta hieman nopeampaa, kivuten välillä jyrkästi neulansilmämutkien kautta.

Sääennuste EK2/4:lle El Puma (perjantaina kello 9.33 ja 15.24)

Päivän kolmas pätkä on 22-kilometrinen Espigado. Se alkaa melko leveänä ja melko nopeana, mutta matkalla on muutamia yllättäviä pimeitä mutkia. Neljän ja puolen kilometrin paikkeilla yksi näistä pimeistä mutkista johdattaa kapeammalle ja kulmikkaammalle tielle. Puolentoista kilometrin päässä käännytään vieläkin pienemmälle ja röykkyisemmälle tielle.

10,4 kilometrin kohdalla on risteys, josta käännytään hyväpintaisemmalle ja leveämmälle tielle. Noin kilometriä myöhemmin seuraa kapeampi ja pehmeämpi kohta, mutta sen jälkeen vauhtia täytyy hidastaa vain muutamiin rytmiä rikkoviin neulansilmiin.

Risteys 16,4 kilometrin kohdalla vie pätkän nopealle tielle. Kaksi kilometriä myöhemmin seuraava risteys tekee pätkästä kapeamman, mutta loppuun asti ajetaan jouheasti muutamaa alamäkineulansilmää lukuunottamatta.

Sääennuste EK3/5:lle Espigado (perjantaina klo 10:36 ja 16:27) ja EK9/12:lle Pelun (lauantaina klo 10:20 ja 16:20)

Päivän päätteeksi ajetaan rallin ainoa mikkihiiripätkä Concepcion – Bicentenario. Se ajetaan Concepcionin kaduilla, ja tyypilliseen nykyajan tapaan luvassa on lukuisia tynnyrinkiertoja sekä reitin aiemman kohdan risteämä juuri ennen maalia. Kokeneemmille katsojille se ei tarjoa juuri mitään, mutta turistit saavat mahdollisuuden nähdä autot pitkään yhdellä näkemällä ja hankkiutumatta metsään

Concepcion - Bicentenario
Concepcion – Bicentenarion yleisöpyöritys. Kuva: rally-maps.com. Taustakartta: OpenStreetMap.
Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys

Chilessä ei ole ajettu ennen MM-rallia, joten on mahdotonta tietää etukäteen, miten lähtöjärjestys vaikuttaa ajamiseen. Voisi kuitenkin olettaa tien olevan liukas ensimmäisille autoille ja puhdistuvan seuraaville etenkin, jos sää on kuiva. Vastaavasti sateella tilanne voi olla hyvinkin erilainen, ja ensimmäisellä autolla voi olla jopa pieni etu. Torstaina sade liukasti testierikoiskokeen tietä.

Kahden edellisen rallin voittaja Thierry Neuville starttaa reitille ensimmäisenä perässään pahimmat kilpakumppaninsa Sebastien Ogier ja Ott Tänak. Jos keli on kuivaa, taaempaa lähtevillä kuskeilla kuten Esapekka Lapilla ja Teemu Sunisella saattaa olla etua muihin nähden. Vai pystyykö Neuville toistamaan saman minkä teki Argentiinassa, eli voittamaan sorarallin ensimmäisenä lähtijänä?

Lue myös nämä

  • Uusimmat