Viimeksi yli kolme vuotta sitten MM-rallin ajanut Latvala kilpailee Toyotan GR Yaris Rally1 -autolla. Menopeli on täsmälleen sama kuin tehdastallin muilla kuskeilla Kalle Rovanperällä, Elfyn Evansilla ja Takamoto Katsutalla.
Latvalan mukaan kokemuksesta tulee olemaan iso hyöty tuurilaisen leipätyössä tallipomona.
– Joskus pojat puhuvat hybrideihin liittyvistä asioista kuten uudelleen latauksesta ja energian vapautuksesta. Minä en tiedä yhtään, mistä he puhuvat. En ymmärrä niitä asioita, Latvala selittää Dirtfishin sivuilla.
– Sen takia Suomen ralli on minulle hyvin tärkeä kisa. Se auttaa minua ymmärtämään autoa paremmin ja miten kaikki toimii. Se on tavallaan kultainen mahdollisuus kommunikoida kuskien kanssa ja tekee elämästäni jatkossa helpompaa.
Latvala aikoo sukeltaa varsin syvälle kuskiensa ajatusmaailmaan. Ideana on nimittäin vaihtaa oman auton säätöjä tiuhaan kisaa edeltävissä testeissä. Taktiikka on varsin mielenkiintoinen, sillä Latvala pyrkii yhden testipäivän aikana kokeilemaan jokaisen tehdaskuskin säätöjä.
– Aion muuttaa autoni säätöjä. Jos vain mahdollista, aloitan Kallen säädöillä ja sitten seuraavaksi otan Elfynin asetukset. Sitten katson vielä myös, millä säädöillä Taka ajaa, Latvala paljastaa.
– Tärkein juttu minun kannaltani on ymmärtää, miten pojat ajavat autoa ja miten he käyttävät hybridiä, kun lisävoimaa vapautuu ja miten paljon sitä jarrutuksissa varautuu.
Suomen MM-ralli kaasutellaan 3.-6. elokuuta.
Edit. 11.10. Korjattu, että Latvala kokeilee säätöjä testeissä eikä itse kisassa toisin kuin Dirtfishin alkuperäisessä uutisessa väitetään.
Katso alapuolelta viime kesän Suomen MM-rallin parhaat palat.