Kansainvälisen autoliiton FIA:n perustama työryhmä esitteli helmikuun lopulla uudistusehdotuksensa MM-sarjaan. Nykyisistä Rally1-autoista poistetaan hybridiyksiköt, minkä lisäksi vauhtia hillitään pienemmällä ilmanrajoittimella sekä aerodynaamisten osien karsimisella.
Samaan aikaan Rally2-autoihin on tarkoitus tuoda saataville niin niin sanottu WRC-kalustopaketti, jolla tehot nostetaan noin 300 hevosvoimaan eli lähemmäksi ensi kauden Rally1-autoja. Lisäksi Rally2-autojen aerodynamiikkaa voidaan parantaa ja niihin tulisi saataville rattivaihteet.
Kaiken tämän tarkoituksena on, että pääluokan autoja voisi haastaa päivityspaketilla, joka ei veisi yksityiskuljettajaa vararikkoon.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ei suoraan allekirjoita näitä linjauksia.
– Yksityistiimeille tämä voi olla loistava idea. Valmistaja rakentaa auton ja sijoittaa siihen paljon rahaa voittaakseen maailmanmestaruuden, joten haluaako se nähdä tuotteensa häviävän autolle, joka on viritelty autotallissa? Tämä nostaa esiin kysymyksiä, Latvala kertoi Dirtfishille.
– Tiedän meidän kamppailevan sen kanssa, että meillä on vähän autoja pääluokassa. Näen positiivisen puolen siinä, että annetaan mahdollisuus hienosäätää Rally2-autoa. Meillä voisi olla enemmän autoja pääluokassa. Mutta Rally1-autojen hidastaminen ja Rally2-autojen tehostaminen? Meidän on löydettävä tasapaino.
Latvalan mukaan kyseenalaista on esimerkiksi se, että Rally1-autoissa olisi edelleen vaihdekeppi, kun taas päivitetyistä Rally2-kilpureista löytyisi läppävaihteet.
– Mielestäni se ei ole oikein, että niissä autoissa on enemmän teknologiaa kuin Rally1-autoissa. Teknologiaa pitää olla johdonmukaisesti. Lisäksi läppävaihteiden tuominen Rally2-autoon kasvattaisi kustannuksia yksityistiimeille suunnitellussa luokassa, Latvala totesi.
Maailman moottoriurheiluneuvosto päättää kesäkuussa, missä muodossa esitetyt linjaukset otetaan käyttöön rallin MM-sarjassa kaudella 2025.