Kalle Rovanperän suosikki jää pois – Portugalin MM-ralliin pientä viilausta

MM-rallikauden 2024 ensimmäinen eurooppalainen sorakilpailu ajetaan Portugalissa, missä on nyt enemmän erikoiskokeita kuin aiemmin.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä huimassa lennossa Portugalin MM-rallissa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Portugalin MM-rallin sääntöjen mukana julkaistiin rallin aikataulu. Reitin rakenne on pysynyt samankaltaisena kuin aiemmin, mutta aiemmin yhteen kertaan vedettyjä pätkiä ajetaan nyt kahteen kertaan.

Torstaina ralli alkaa jälleen Coimbrassa ja avauspätkä on viime vuoden perjantaista tuttu Figueira da Foz. Autot eivät palaa Matosinhosin kilpailukeskukseen vaan viettävät yötauon Figueira da Fozissa.

Perjantaina ajetaan Coimbran suunnalla 126 erikoiskoekilometriä kahdeksaan pätkään jaettuna ilman varsinaista huoltoa, pelkällä renkaiden vaihdolla. Edellisvuoteen verrattuna Mortaguan erikoiskoe ajetaan nyt kahteen kertaan, sekä aamun avauksena että illan päätöksenä. Toisaalta Goisin erikoiskoetta on lyhennetty viidellä kilometrillä.

Päivään mahtuu myös legendapätkä Arganil. Perjantain pätkät ovat röykkyisempiä ja teknisempiä kuin muiden päivien pätkät.

Lauantain suurin muutos on, ettei Vieira do Minhon erikoiskoetta – jota Kalle Rovanperä on vuolaasti kehunut – ajeta tänä vuonna. Sen tilalle on otettu kaksi lyhyttä erikoiskoetta. Montim on tutumpi sunnuntain lenkiltä, joskaan sitä ei ajettu viime vuonna. Paredes sen sijaan oli viime vuoden uutuus, joka ajettiin vain kerran. Tuolloin se käytti osittain shakedownin reittiä ja myös päättyi Baltarin rallicross-radalle.

Suurin osa päivän kilometreistä tulee kuitenkin 37-kilometrisestä Amarantesta, joka saattaa olla koko kauden pisin erikoiskoe. Lisäksi se sisältää kolme päällystettyä osuutta.

Lauantai päättyy Lousadan yleisöpätkään. Portugalin MM-rallissa on siis kaksi yleisöerikoiskoetta, kun monissa ralleissa – kuten Kroatiassa ja Sardiniassa – ei ole ainuttakaan.

Sunnuntain kaikki erikoiskokeet ajetaan nyt kahteen kertaan. Fafen Power Stage klassikkohyppyineen on ja pysyy vuodesta toiseen. Se on myös usein rallin nopein erikoiskoe. 20-kilometrinen Cabeceiras de Basto puolestaan varmistaa, etteivät sunnuntain pisteet irtoa liian helpolla.

Koko rallissa on nyt 22 erikoiskoetta, mikä on enemmän kuin kertaakaan viimeisen yhdeksän vuoden aikana, kun rallia on ajettu maan pohjoisosassa. Erikoiskoekilometrejä kertyy 333, mikä on linjassa edellisten vuosien kanssa. Pätkät ovat siis nyt keskimäärin lyhyempiä kuin aiemmin.

Portugalin MM-ralli ajetaan 9.–12. toukokuuta. Rovanperällä on kilpailusta kaksi perättäistä voittoa. Toistaiseksi ei ole varmuutta siitä, ajaako Rovanperä tämän vuoden kisassa.

Lue myös nämä