Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC

Jari-Matti Latvala latasi kritiikkiä yleisöpätkän järjestelyistä: ”Tämä ei ole reilua”

Tykkää uutisesta

Jari-Matti Latvala kärsi olosuhteista Australian MM-rallin yleisöerikoiskokeilla lauantaina.

Lenkin päätteeksi ajettiin kahdesti läpi reilun kilometrin mittainen yleisöpyöritys Coffs Harbourin kaupungin liepeillä. Erikoiskokeilla lähtöjärjestystä muutettiin siten, että kilpailijat jaettiin neljän autokunnan ryppäisiin, jotka tulivat vuorollaan ajamaan pätkän kahdesti.

Latvalan ryhmä, johon kuuluivat myös Mads Östberg, Andreas Mikkelsen ja Craig Breen, joutui ajamaan molemmat vetonsa sadekelissä liukkaalla asvaltilla. Esimerkiksi edellisessä ryhmässä olleet Ott Tänak, Hayden Paddon ja Esapekka Lappi ajoivat vain toisen vetonsa sateessa.

Latvala menetti ensimmäisellä ajokerrallaan kymmenisen sekuntia verrattuna Tänakiin ja Paddoniin, joiden kanssa hän kamppaili kärkisijoista lauantain aikana. Latvala pystyi pitämään kakkossijansa päivän päätteeksi, mutta Paddon nousi vain 4,4 sekunnin päähän.

– Tämä ei ole reilua. Odotimme kaksi tuntia, että pääsemme ajamaan yleisöpätkän, ja sitten jotkut ajavat kuivissa olosuhteissa ja toiset märällä. Kyse ei ole samasta kisasta. Mielestäni ajat pitäisi perua. Tämä on typerää, Latvala puhisi saavuttuaan huoltoalueelle.

Hetkeä myöhemmin Latvala pystyi suhtautumaan rauhallisemmin tilanteeseen, mutta Toyotan suomalaiskuski oli sitä mieltä, että järjestelyt olisi pitänyt hoitaa toisella tavalla.

– Mielestäni pätkät olisi pitänyt ajaa rallin tilanteen mukaisessa järjestyksessä kuten muutenkin. Menetin aikaa kymmenen sekuntia, mutta sillä ei ole niin paljon merkitystä. Mutta se olisi ollut epäreilua, jos vastaavassa tilanteessa olisi ollut kaksi mestaruudesta taistelevaa kuljettajaa, joille jokainen sekunti on tärkeä, Latvala perusteli.

Latvala on 21,9 sekunnin päässä tallikaveristaan Tänakista, joka oli huikeassa lennossa lauantain erikoiskokeilla. Tänak nousi Latvalan edelle lauantai-iltapäivänä.

– Päätimme huoltotauolla tiimin kanssa, ettei meidän kannata kilpailla keskenämme. Meillä ei ole varaa virheisiin, koska talli on lähellä valmistajien maailmanmestaruutta. Lisäksi Ottilla on vielä pienet mahdollisuudet kuljettajien MM-titteliin, jos Thierrylle (Neuville) tai Sebastienille (Ogier) tapahtuu jotain, Latvala sanoi.

Keskustele uutisesta:

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Lue myös:

Emil Lindholm uudella ralliautolla SM-sarjaan – ohjelmassa myös kaksi MM-rallia Emil Lindholm kilpailee Volkswagenin uudella Polo GTI R5 -autolla rallin SM-sarjassa kaudella 2019. Lindholmin...
Ilman WRC-sopimusta jäänyt Östberg voisi ostaa tallipaikan – hintalappu miljoonia Rallin MM-sarjan norjalaiskuski Mads Östberg jäi ilman kuskinpaikkaa Citroenilla, kun ranskalaistalli menetti ...
Mikä ihmeen WRC2 Pro? Tästä on kyse Kalle Rovanperän tulevassa luokassa Rallin MM-sarjaan tulee ensi kaudella uutuutena WRC2 Pro -luokka, jonka säännöt Kansainvälinen autoliitto FIA ...
Dani Sordo yhä vailla WRC-sopimusta – testasi silti Hyundain rallitykkiä kauden avauskisaa var... Rallin MM-sarjan espanjalaiskonkari Dani Sordo on testannut Hyundain WRC-autoa keskiviikkona tammikuussa ajett...
M-Sport esitteli rallin MM-sarjan junioriluokan uuden kilpurin M-Sportin Puolan yksikkö on esitellyt tällä viikolla uuden Ford Fiesta R2 -kilpurinsa. Auto on suunniteltu Kra...
Rallin MM-sarjan kalenteri lyötiin lopullisesti lukkoon Kansainvälinen autoliitto FIA on lyönyt lopullisesti lukkoon rallin MM-sarjan ensi vuoden kalenterin. Maail...
Arvostettu lehti väläyttää mahdollisuutta: Sebastien Loeb koputtelemassa Hyundain ovea? Rallikonkari Sebastien Loebin ensi vuoden kalenteriin lyöty lukkoon vasta yksi kilpailu. Ranskalainen kartoitt...
Kris Meeke nappasi kartturin Hyundai-kuskilta – ”Tilaisuus, jota en voinut ohittaa”... Brittikartanlukija Sebastian Marshall lukee nuotteja Kris Meekelle rallin MM-sarjassa ensi kaudella. Marsha...

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Tykkäykset