Jari-Matti Latvala haluaa tarkan selvityksen MM-rallin oudoista tapahtumista – ”Tämä on myös turvallisuustekijä”

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala hämmästeli omituisia rengasrikkoja, joita nähtiin Ruotsin MM-rallin lauantain ajopäivän aikana.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kovimman hinnan kärsi Hyundain Esapekka Lappi, jonka oikeasta etupyörästä lähti pinnoite aivan 13. erikoiskokeen lopussa. Viimeinen vasen mutka koitui kohtaloksi, kun Lappi ei huomannut rengasrikkoa ja auto suistui ojaan pidon hävittyä.

Lapin ex-pomo Latvala ei osannut ulkomuistista sanoa, milloin viimeksi rallin MM-sarjassa on tapahtunut vastaavanlaisia, varsin omituisia rengasrikkoja. Kun piikkipyörästä lähtee pinnoite kesken kaiken, on se yhtäkkiä täysin ajokelvoton.

– Jossain kansallisella tasolla on tapahtunut tällaisia renkaan pinnan irtoamisia. Se ei ole hyvä juttu. Sitä ei saisi tapahtua, mutta nyt näin on käynyt, Latvala ihmetteli Rallit.fille.

– Meidän täytyy keskustella asiasta Pirellin kanssa. Eihän tuollaista saa käydä. Jotain on tehtävä jatkoa ajatellen, sillä tämä on myös turvallisuustekijä.

Myös kisassa toisena oleva Craig Breen kärsi vastaavanlaisen renkaan pinnan irtoamisen samalla pätkällä kuin Lappi. Rallin johdossa ajava Ott Tänak puolestaan menetti pinnoitteen seuraavalla pikataipaleella. Kun vain pinta häviää renkaasta, ei auton kojetauluun tule varoitusta rengasrikosta, koska ilmanpaineet eivät häviä. Siksi kuski voi joutua pelottavaan tilanteeseen, jos pinnoite esimerkiksi sinkoaa pois juuri ennen mutkaa.

– Mistä ne sitten johtuivat? Luulen, että kyseessä on yhdistelmä eri asioita. Tiellä oli paljon soraa, mikä kuumentaa nastoja. Sitten kun siihen päälle ajetaan oikein nopeaa osuutta kaasu pohjassa, tulee renkaaseen ravistusta. Se kuormitus voi repäistä renkaan pinnan irti, Latvala analysoi.

– Rally1-hybridiautoissa on myös hurjasti voimaa, joten mutkista lähdettäessä se voi repäistä pinnan irti. Alemman luokan autoillahan tuollaisia ongelmia ei ollut.

Yksi tekijä omituisissa rengasrikoissa voi olla siis Ruotsin rallin jopa liian nopeat erikoiskokeet. Lauantain erikoiskokeilla keskinopeudet olivat pahimmillaan yli 140 kilometriä tunnissa.

– Osa erikoiskokeista on vielä nopeampia kuin viime vuonna. Sitä kautta tämä ehkä tuli esiin tänä vuonna. Ei näin saisi silti käydä. Se on fakta. Tämä asia pitää saada ratkaistua, Latvala kertoi.

– Meillä on oltava tässä rallissa jatkossa vähän teknisempiä teitä ja toinen asia on se, että pitää katsoa, mitä renkaalle voidaan tehdä.

Katso alapuolelta Esapekka Lapin tilanne sekä muut lauantain iltapäivän lenkin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat