Neuville kertoi ideoistaan ensi kertaa jo viime kesänä, mutta on nyt laajentanut näkökulmaansa. Belgialaiskuskin lisäksi myös moni muu rallin MM-sarjan ykköstähti on kritisoinut nykyjärjestelmää. Monen mielipide on, että nykymaailmassa yksittäinen rallikilpailu on yksinkertaisesti liian pitkä seurattavaksi niin sanotusti tavalliselle tallaajalle.
Lue lisää: Rallitähdeltä radikaali ehdotus Suomen MM-rallista: Supistetaan kisa alle puoleen
Kansainvälinen autoliitto FIA on herännyt ja perustanut työryhmän, joka pohtii uudistuksia lajiin. Pistejärjestelmä laitettiin uuteen kuosiin jo ensi vuodeksi, mutta formaattiin ei ole vielä isommin sorkittu. Ilmeisesti FIA on kuitenkin sallimassa kisajärjestäjälle mahdollisuuden supistaa kisakilometrit MM-rallissa 250:een. Aiemmin minimikilometrimäärä on ollut 300.
Lue lisää: Rallin MM-sarjaan järisyttävä uudistus!
FIA:n työryhmässä vetovastuuta pitävät järjestön varatoimitusjohtaja ja vuoden 2001 karttureiden Robert Reid sekä vuoden 1981 kartanlukijoiden MM-tittelin voittanut David Richards.
– Ensinnäkin, kuten olen aina sanonut, rallin formaatti on liian pitkä. Ongelmana on, ettei kukaan jaksa nykyään seurata kilpailua neljän päivän ajan, Neuville aloittaa visionsa avaamisen Autosport-lehden verkkosivuilla.
– En kuitenkaan lähtisi kokonaan formaattia muuttamaan. Esimerkiksi Monte Carlo toimii neljän päivän kisana ja Safarista voisi tehdä nykyistäkin pidemmän, tyyliin viisi tai kuusi päivää. Toisaalta sinne tarvittaisiin myös pidempiä pätkiä, jotta jännitystä olisi niin kuin ennen vanhaa.
Neuvillen mukaan rallin MM-sarjan kalenterista on raha tiputtanut myös monta klassikkokisaa, jotka miehen mielestä kuuluisivat ehdottomasti mukaan WRC-karkeloihin.
– Haluaisin tuoda kalenteriin takaisin ikoniset rallit kuten Argentiinan ja Walesin. Minusta niiden molempien pitäisi olla taas mukana.
Miten Neuvillen idea kisojen lyhentämisestä sitten toteutuisi käytännössä?
– Osan ralleista voisi lyhentää niin, että ne kestäisivät vain perjantain ja lauantain. Perjantaiaamuna voitaisiin ajaa shakedown ja aloittaa kisa puolilta päivin. Siitä voisi jatkaa kahdeksaan saakka tai asvaltilla jopa yhteentoista, Neuville miettii.
– Tuohon päälle vielä pitkä lauantain ajopäivä, lopetus illalla ja hienot bileet sekä konsertit faneille huoltoparkissa.
Pistejärjestelmän muutoksella FIA ja MM-sarjan promoottori haluaa laittaa pisteen sunnuntaikurvailulle ja renkaiden säästelylle. Neuvillen mukaan sunnuntaista voitaisiin tehdä joissain osakilpailuissa enemmän puhdas promootiopäivä.
– Joissain kisoissa voisi sunnuntaina olla vain yksi pätkä, joka ajettaisiin sitten kahteen kertaan, niin että etähuolto olisi pätkän lähellä. Silloin ihmiset voisivat vielä jalkautua huoltoparkista ja nähdä meidät pari kertaa toiminnassa. Siellä olisi myös tilaisuus ajaa VIP-kyytejä ja tuoda rallia lähelle ihmisiä, Neuville summaa.
Rallin MM-kausi 2024 starttaa tammikuun lopussa perinteikkäällä Monte Carlon osakilpailulla.