Eniten kummastusta on aiheuttanut Abiteboulin yllättävä linjaus siitä, että tallin suurin tavoite on tällä kaudella voittaa kuljettajien maailmanmestaruus, eikä valmistajien mestaruus.
Tämä on hyvin poikkeuksellista. Rallissa ja moottoriurheilussa ylipäätään valmistajat ovat yleensä keskiössä, sillä valmistajat kuitenkin maksavat koko leikin ja sijoittavat touhuun valtavia summia rahaa.
Abiteboul on nyt avannut näkemyksiään tarkemmin belgialaisen RTBF:n haastattelussa.
– Kuljettajiemme pitää pystyä takaamaan se, että olemme säännöllisemmin voittotaistelussa mukana kuin viime vuonna. Voittaminen on edelleen pääasia. Joudumme muokkaamaan sitä verrattuna Toyotaan, Abiteboul sanoi.
– Heillä osa kuljettajista ajaa vain osa-aikaisesti ja he saavat sitä myöten hyviä lähtöpaikkoja. Ja nämä kaverit ovat erittäin hyviä kuljettajia erittäin hyvällä autolla, Abiteboul sanoi viitaten Kalle Rovanperään ja Sebastien Ogieriin.
– Tavoitteenamme on siten kuljettajien mestaruus, Abiteboul painotti.
Kun Kalle Rovanperä ei aja täyttä kautta, on Hyundailla etukäteen ajateltuna vain yksi päävastustaja kuljettajien MM-taistossa. Tai oikeastaan kaksi, jos Abiteboulilta kysytään.
– Aritmeettiseltä kannalta katsottuna ykkösvastustajamme on Elfyn Evans ja kakkosvastustaja on…me itse. 2023 menetimme paljon pisteitä ihan itse. Täydellistä suoritusta, luotettavuutta kaikkialla ja keskittymistä ykköstilaan. Strategisella tasolla tämä on taistelua Elfyniä vastaan ja siihen meidän on keskityttävä, Abiteboul linjasi.
Mutta miksi Hyundai on asettanut päätavoitteekseen kuljettajien, eikä valmistajien mestaruuden?
– Kun dynamiikkaa miettii, asetamme kuljettajien mestaruuden valmistajien mestaruuden yläpuolelle. Tämä liittyy osittain myös rajoituksiin, mitä auton kehittämisessä on. Käytimme jokerikorttejamme puuttuaksemme auton heikkouksiin, kuten luotettavuuteen, Abiteboul sanoi.
– Meillä on ollut paljon juttuja, joita olisimme halunneet tehdä, mutta emme ole kyenneet tekemään niitä nykyisten sääntöjen puitteissa. Se tulee ottamaan vielä paljon aikaa, joten siinä mielessä on mielestäni järkevämpää asettaa kuljettajien mestaruus valmistajien tittelin yläpuolelle, Abiteboul perusteli.