Heikki Kovalainen hämmästeli kilpakumppaneiden riskinottoa – ”Rallikuskit ovat eri porukkaa”

Heikki Kovalainen selvitti Japanin MM-rallin haastavat perjantain erikoiskokeet kunnialla.
Heikki Kovalainen
Heikki Kovalainen. Kuva: Rally Japan
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Varsinkin aamun pikataipaleet olivat äärimmäisen vaikeita, kun rankkasade teki ajamisesta melkoista selviytymistä. Avauspäivän jälkeen entinen formulakuski on kokonaistilanteessa kymmenennellä sijalla. WRC2-luokassa suomussalmelaisen vauhti on riittänyt kolmanteen tilaan.

Kovalainen on jäänyt luokan kärkimiehestä, tämän kauden mestarista Andreas Mikkelsenista vajaat kaksi minuuttia.

– Olosuhteet olivat todella vaikeat. Suomessa pito on parempi lumella ja jäällä kuin mitä nyt oli asvaltilla. Erittäin haastava päivä oli kaiken kaikkiaan. Iltapäivällä olosuhteet olivat kuitenkin jo hyvät. Siinä ei ollut mitään ongelmaa, Kovaleinen summasi.

– Aamu oli vaikea. Kun tiellä on paljon seisovaa vettä, olet koko ajan vesiliirrossa. Silloin on ihan matkustaja. Se ei ole paras mahdollinen fiilis. Toki jos on rohkea ja selviää maaliin saakka, niin voi voittaa paljon aikaa. Osa porukasta onnistui siinä.

Kovalainen myönsi, että hankalissa olosuhteissa rohkeutta uupui.

– En ollut tarpeeksi rohkea. Olin kyllä varovainen, mutta ei tuntunut, että olisin liian varovainen. Pätkäajat olivatkin sitten toista mieltä. Erot olivat välillä iso yllätys. Rallikuskit ovat eri porukkaa kuin ratapuolen porukka. Se pitää vain hyväksyä, Kovalainen huokaisi.

– Viimeiset pari pätkää tuntuivat jo hyvältä. Märän kelin rengas alkoi toimimaan, eikä tuntunut koko ajan siltä, että on pulassa. Toivottavasti huomenna ja sunnuntaina olisi kuivaa, mutta muutama tyyppi on jo kertonut, että lauantainakin voi sataa.

Tällä kaudella jo toisen perättäisen Japanin rallimestaruuden saavuttanut Kovalainen omaa pienoisen kotikenttäedun, mutta myös opittavaa riitti.

– Olimme vähän ongelmissa koko päivän etupään pidon kanssa. Emme ole oikein löytäneet automme kanssa hyvää balanssia. Minulla ei ole oikein luottoa etuakseliin. Kun painan jarrua, menevät pyörät usein lukkoon, Kovalainen selvitti.

– Mutkiin tullessa fiilis ei ole paras mahdollinen. Se ei ainakaan auta tuollaisissa olosuhteissa, kun luottoa ei ole. Silloin on helposti jo liian varovainen. Emme ole ajaneet näillä renkailla juurikaan Japanissa. Jotain testiä on ajettu, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi märässä kelissä.

Viime kaudella samaisessa Japanin rallissa MM-tasolla debytoinut Kovaleinen on kiinni palkintosijassa, mutta mieli halajaisi nostaa vähän kyytiä.

– Jos ei puske tarpeeksi, niin siitä tulee helposti noidankehä, kun rengas ei lämpene kunnolla. Siinä rajalla me olemme taiteilleet. Minun pitäisi varmana puskea kovempaa, jotta saisin lämpöä renkaisiin ja jarruihin, Skodan vanhemmalla R5-autolla ajava Kovalainen kertoi.

– Ei tämä silti ole pahin tilanne. Varmasti kaikilla on ongelmia. Ei tämä mikään selitys ole, mutta haluan tuota osa-aluetta vielä parantaa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat