Grönholmin mestaruusjahti käyntiin rallicrossin MM-sarjassa – ”Paremmat eväät pärjätä kuin viime vuonna”

Vuosi sitten sähköistyneen rallicrossin MM-kausi 2023 käynnistyy tulevana viikonloppuna Portugalissa.
Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva: Joerg Mitter/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Täyssähköautoilla ajettavan kahdeksan osakilpailua käsittävän MM-sarjan suomalaisnimi on lajin kaksinkertainen MM-pronssimitalisti Niclas Grönholm.

Kahden edellisen kauden MM-pronssimitalisti Grönholm on valmis tulevana viikonloppuna Portugalissa käynnistyvään rallicrossin MM-avaukseen.

Grönholmin PWR RX1e -kilpa-autossa on uusi ohjelmisto, joka kohensi auton suorituskykyä ja ajettavuutta merkittävästi.

Ruotsalainen CE Dealer Team julkisti jo aiemmin keväällä suomalaiskuljettajan jatkosopimuksen tallissa seuraaviksi vuosiksi, joten Grönholm saa jatkossa keskittyä vain kilpailemiseen.

– Tiimimme on sitoutunut jatkamaan MM-sarjassa, ja he halusivat, että myös minä jatkan heidän kanssaan. Olen jatkosopimukseen erittäin tyytyväinen. Pääsen rakentamaan paineitta omaa ja tiimimme tulevaisuutta tässä sarjassa, Grönholm muistuttaa.

CE Dealer Team oli sarjan ensimmäinen ja on yhä rallicrossin ainoa sukupuolitasa-arvoinen tiimi, sillä Grönholmin tallikaverina MM-sarjassa jatkaa Ruotsin Klara Andersson, 23.

Uusi ohjelmisto toi lisää ajettavuutta

Rallicrossin MM-sarjan tiimit osallistuivat viime viikonloppuna Portugalissa kauteen valmistavaan yhteistestitapahtumaan, joka oli ainoa sääntöjen sallima virallinen testi ennen kauden alkua.

– Automme tuntui hyvältä. Toki kaikki muutkin tiimit ovat kehittäneet kalustoaan talven aikana. Tiimimme toteutti autoomme aika paljon muutoksia. Kun omatoiminen testaaminen on lajissa kielletty, niin kaikki muutokset olivat lähinnä kokeiluja, joiden toimivuus tositoimissa nähtiin vasta viime viikonloppuna, Grönholm summaa.

Kuuntele alta Rallit.fin tuorein Rallipodi! Jaksossa äänessä on muun muassa Teemu Suninen, joka on lähellä huippupestiä rallin MM-sarjassa. Voit kuunnella jakson myös Spotifyssä. Juttu jatkuu upotuksen alla.

RX-luokan kilpa-autot kilpailevat samalla sähkö- ja akkusarjalla. Sarjan jokaisessa nelivetoisessa kilpa-autossa on 500 kW (670 hv) huipputeho ja 880 Nm vääntö, jota hallinnoiva ohjelmisto päivitettiin uuteen.

– Autoissamme on voimanhallintaa ja vetosuhdetta kontrolloiva uusi softa eli ohjelmisto. Se auttoi paljon. Automme on ajettavuudeltaan enemmän nelivetoautomaisempi ajaa. Uusi ohjelmisto myös nopeutti autojamme melko paljon. Vetosuhde on paljon parempi ja se paransi merkittävästi ajettavuutta. Auto on nyt enemmän käteen sopiva. Ihan erilainen ja parempi ajaa kuin vuosi sitten, Grönholm kertoo.

Kaksi voittoa Portugalista alla

Portugalin Montalegresta Grönholmilta on hyviä muistoja. Suomalaiskuljettaja on voittanut samalla radalla sarjan kaksi edellistä MM-osakilpailua.

– Hyvä rata meille aloittaa uusi kausi. Yritetään taas voittaa. Ykkösvastustajamme on lajin hallitseva mestari Johan (Kristoffersson), joka oli testeissä erittäin nopea. Hän on aikojen perusteella muita edellä vieläkin, mutta muut voimasuhteet näyttivät olleen aika lailla ennallaan. Mutta ensin pitää ajaa kisa ennen kuin tuloksia jaetaan, Grönholm muistuttaa.

Grönholmin tavoite kauteen on vaihtaa kahden edellisen kauden MM-pronssimitalit kirkkaampiin mitaleihin.

– Mestaruudesta lähdemme ajamaan – ehdottomasti. Meillä on paremmat eväät pärjätä kuin viime vuonna. Kiinan osakilpailua lukuun ottamatta olen päässyt kilpailemaan kauden jokaisella radalla aiemmin, mutta viime vuoteen verrattuna kalenterissa on melko paljon uusia kisoja. Ja se asettaa tiimeille ison haasteen rakentaa sähköauto uusille radoille sopivaksi.

– Ensimmäinen tavoitteeni Portugalissa on ajaa finaaliin ja katsoa sitten siellä, miten se lähtee menemään ja missä me vauhdillisesti oikeasti mennään. Mutta aina voitosta ajetaan, Grönholm sanoo.

Lue myös nämä