Grönholm hakee voittoja lempiradaltaan MM-rallicrossissa – ”Kaikenlaisia ideoita on olemassa”

Rallicrossin sähköistynyt RX1e MM-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna Latviassa Riiassa.
Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva: CE Dealer Team
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

CE Dealer Teamin Niclas Grönholm sijoittui rallicrossin MM-historian ensimmäisessä täyssähköautoilla ajetussa MM-finaalissa Norjassa viidenneksi. Lajin MM-sarjan kaksi seuraavaa osakilpailua ajetaan tulevana viikonloppuna Bikerniekin rallicrossradalla Latvian Riiassa, joka on yksi Grönholmin suosikkiradoista.

Suomalaiskuljettaja on tutkinut tiiminsä kanssa Norjassa ajetun kauden avausosakilpailun dataa ja tietoja, joiden tuloksena tallin PWR RX1e-auton säätöihin on suunniteltu viikonlopuksi säätömuutoksia.

– Jo lähtökohtaisesti Riian Bikerniekin rata pitäisi olla parempi autollemme. Kaikenlaisia ideoita on olemassa, mutta katsotaan lauantaina, miten ne käytännössä toimivat. Yritämme rakentaa autostamme edelleen enemmän minulle sopivaa sekä samalla yritän itse sopeutua uuteen autoomme, Grönholm sanoo.

– Finaali ja paikka palkintopallilla on viikonlopun minimitavoite. Molempia MM-osakilpailuja toki yritämme voittaa.

Grönholm sanoo, että uudesta nelivetoisesta RX1e-täyssähköautosta ei pysty rakentamaan ajokäytökseltään edellisen sukupolven polttomoottoriauton kaltaista autoa, tai ei ainakaan nykyisin voimassa olevilla säännöillä. 

– Voimme rakentaa autoamme sinne päin, mutta emme samanlaiseksi. Uskon, että automme on taas parempi, mutta myös minulta vaaditaan ajoteknisiä muutoksia ja sopeutumista autoomme, Grönholm toteaa.

Tulevana viikonloppuna MM-sarjan tiimit ajavat uusilla autoillaan lähes tuplaten sen määrän kilometrejä, mitä he ovat tähän asti täyssähköautoillaan ajaneet. Vaikka sarjan autojen merkit ja korimallit ovat erilaisia, jokainen RX1e-luokan kilpa-auto käyttää samaa sähköistä voimansiirtoa.

RX1e-auto kiihtyy 500 kW (670 hv) huipputeholla ja välittömästi käytettävissä olevalla 880 Nm väännöllä 0–100 km/h 1,8 sekunnissa. Kiihtyvyyttä tehostaakseen auton akusto on suunniteltu optimaalista painojakautumaa varten mahdollisimman keskelle ja alas. 

– Tulevan viikonlopun jälkeen sarjan ensimmäisestä puoliskosta on jo iso osa ajettu, joten myös tuloksia tarvitaan. Loppukautta ajatellen tärkeä viikonloppu on edessä. Rata on yksi kauden parhaista, ja meillä on ollut Riiassa aina hyvä kyyti. Rata sopii minulle sekä autollemme. On aina kivaa lähteä Riikaan kilpailemaan.

MM-pistetilanne 1/11 osakilpailua:

1. Johan Kristoffersson (SWE) 20
2. Timmy Hansen         (SWE) 16
3. Ole Christian Veiby  (NOR) 13
4. Klara Andersson      (SWE) 12
5. Niclas Grönholm      (FIN) 11
6. Gustav Bergström     (SWE) 10
7. Kevin Hansen         (SWE)  9
8. Rene Münnich         (GER)  8
 


Lue myös nämä