Ex-tallipomo nosti pöydälle rallin MM-sarjan ”vakavan ongelman” – ”Tilanne on kinkkinen”

Kalle Rovanperä onnistui ponnahtamaan rallin MM-sarjan huippujen joukkoon nuorena, mutta suomalaistähti on poikkeus.
Andrea Adamo ja Oliver Solberg
Andrea Adamo ja Oliver Solberg Belgian Ypres-rallissa kaudella 2021. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kokemus on edelleen valttia rallin MM-sarjassa. Näillä näkymin WRC-talleista ei avaudu ensi kaudelle ovea yhdellekään uudelle lupaukselle.

Hyundai on lukinnut ensi kauden miehistöönsä Thierry Neuvillen, Esapekka Lapin, Dani Sordon ja Craig Breenin. Toyota luottaa puolestaan maailmanmestari Rovanperään, Elfyn Evansiin, Sebastien Ogieriin ja Takamoto Katsutaan.

Mikä yhdistää näitä kaikkia kuljettajia? Jokainen heistä kilpaili viime kaudella pääluokan Rally1-autolla. Itse asiassa jokaisella heistä on jo useamman vuoden verran kokemusta MM-sarjan pääluokasta.

MM-sarjan kakkosluokan, WRC2:n pitäisi toimia ponnahduslautana siellä menestyneille kuljettajille. Fakta on kuitenkin se, että pääluokasta löytyy paikka vain harvoille ja valituille. Ellei sitten omissa tai tukijoukkojen taskuissa ole ylimääräistä setelinippua.

Hyundain entinen tallipäällikkö Andrea Adamo näkee, ettei pulmaan ole helppoa ratkaisua.

– Tilanne on kinkkinen nuorille kuljettajille, Adamo kertoo ranskalaisen Autohebdo-lehden nettisivuilla.

Adamo nostaa esimerkiksi sen, kuinka 1990-luvulla nuoret toivot pystyivät saamaan yksityistiimeiltä käyttöönsä kilpailukykyisen kaluston. Nykyään se ei ole enää mahdollista.

– Kuinka tallin voisi saada investoimaan Rally1-autoon? Se on aivan liian kallis. Olemme puhuneet tästä aiemminkin, mutta kysymys on yhä sama: onko rallin MM-sarja valinnut oikeat autot tulevaisuutta varten?

Ongelmana on myös se, että WRC-talleilla on vain rajallinen määrä testipäiviä vuoden aikana. Suunnitelmissa on, että ensi vuonna tiimeillä on käytössään ainoastaan 21 testipäivää pysyvän testialueensa ulkopuolella. Tämä tarkoittaisi kuljettajalle vain puolikkaan päivän testiä ennen jokaista MM-rallia.

– Mielestäni tämä on vakava ongelma. Kuinka voidaan odottaa, että uransa alussa oleva kuljettaja voisi hioa taitojaan yhdessä testipäivässä ennen rallia? Yhdessä päivässä! Ja nyt se voi olla vieläkin vähemmän, Adamo toteaa.

– Kun puhuin tästä FIA:lle (Kansainvälinen autoliitto) ja MM-sarjan promoottorille, heidän vastauksensa oli, että talleilla on pysyvät testialueensa, joita heidän pitäisi hyödyntää näiden kuljettajien kanssa. Kuinka voimme olettaa, että he voisivat saada tarvittavaa kokemusta sieltä? Eivät asiat mene niin, italialainen jatkaa.

Adamo oli mukana nostamassa nuorta Oliver Solbergia Hyundain tehdastallin kuvioihin. Adamo jätti tallin viime vuoden lopussa, mutta Solberg jäi tiimiin ja jakoi viime kaudella ajovastuuta Hyundain kolmosautossa Dani Sordon kanssa.

 Solberg koki tänä syksynä karun kohtalon, kun Hyundai ilmoitti, ettei se enää tarvitse nuoren kuljettajan palveluksia.

– Tämä tilanne ei rohkaise valmistajia investoimaan nuoriin kuljettajiin. Yritin sitä Oliver Solbergin kanssa. Enkä mielelläni kommentoi, miten tilanne hoidettiin, koska mielestäni se oli paras tapa polttaa nuorukainen loppuun. Tämän kokemuksen johdosta valmistajat harkitsevat varmasti tarkkaan ennen kuin ne uskaltautuvat vastaavanlaiseen prosessiin, Adamo sanoo.

Katso alta kooste kauden 2022 päättäneestä Japanin MM-rallista.

Lue myös nämä