Tshekkikuskille iso sponsori – huippukalustolla rallin MM-sarjaan

Tshekkiläiskuski Erik Cais ajaa täyden kauden rallin MM-sarjan WRC2-luokassa vuonna 2023.
Erik Cais
Erik Cais. Kuva: Daniel Vojtech / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Cais on saanut taakseen energiajuomajätti Red Bullin ja ensi kaudella mies pääsee kisaamaan monen janoamalla Skoda Fabia RS Rally2 -autolla. Miehen tiiminä toimii aiemmilta vuosilta tuttu Orsak Rallysport.

Tshekkikuski ajaa MM-sarjassa täyden seitsemän MM-rallin ohjelman WRC2-luokassa. Kausi starttaa heti avauskisalla Monte Carlossa 19.-22. tammikuuta. Monten lisäksi miehen ohjelmaan kuuluvat Kroatia, Portugali, Sardinia, Suomi ja Kreikka sekä uusi Keski-Euroopan osakilpailu. Kyseinen ralli starttaa 23-vuotiaan Caisin kotimaan Tshekin pääkaupungista Prahasta.

– Olen ajanut viimeiset kolme vuotta Fiesta Rally2 -autolla, joten minulla on tarpeeksi kokemusta nelivetoisesta autosta. Uusi Skoda on avain menestykseen, nuorempana alamäkipyöräilyä harrastanut Cais sanoo rallin MM-sarjan verkkosivuilla.

– Saamme teknistä tukea Skodan tehtaalta, joten on hienoa päästä kisaamaan uudella autolla. Olemme myös Tshekin autourheiluliiton ja koko maan tukemia, joten on upeaa, että saan ajaa myös tshekkiläisellä autolla. Keski-Euroopan rallissa meillä on vieläpä mahdollisuus kisata kotiyleisömme edessä.

Cais debytoi MM-sarjassa viime vuoden Katalonian osakilpailussa ajamalla heti Ford Fiesta Rally2:n ratissa kolmanneksi WRC2-luokassa. Tällä kaudella vyölle kertyi neljä MM-rallia lisää. Paras tulos oli WRC2 Junior -luokan voitto Monte Carlossa.

Caisin laajaan ohjelmaan sisältyy lisäksi viisi EM-rallia. Nuori tshekkilupaus ajaa uudella Skodalla Portugalin, Kanariansaarten, Latvian, Rooman ja Tshekin kisoissa.

Orsak Motorsportin tiimipomo Jaroslav Orsak lupaa myös testiaikaa paljon.

– Aiomme ajaa kahden päivän testit ennen joululomia, jotta Erik saa tuntumaa uuteen autoon. Sen jälkeen mekaanikot purkavat koko auton, jotta hekin oppivat, miten auto toimii ja mitä tarvitaan, Orsak selittää.

– Tammikuussa meillä on sitten vielä toiset kahden päivän testit ennen Monte Carloa.

Katso alapuolelta viime vuoden Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä