Ex-formulapomo löi heti tallimääräyksen pöytään rallin MM-sarjassa, Kalle Rovanperältä viileä kuitti

Hyundain uusi tallipäällikkö Cyril Abiteboul löi tallimääräyksen tiskiin jo kauden toisessa MM-rallissa.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundailla vain valikoituja MM-ralleja ajava Craig Breen otti ennen viimeistä erikoiskoetta kymmenen sekunnin aikasakon, jonka myötä mestaruutta jahtaava Thierry Neuville nousi kisassa toiseksi. Homma meni kuitenkin pilalle kisan päättäneellä Power Stage -erikoiskokeella, kun Neuville töpeksi ja tipahti 1,3 sekunnin erolla takaisin kolmanneksi.

– Oli se ihan odotettavissa. Niiden tiimiltä se on ihan normaalia. Ne tekevät sitä aika paljon. Alkuvuodesta kun aloittaa, niin kyllä sillä aika monta pistettä saa vuoden aikana kerättyä taktikoimalla, neljänneksi rallissa jäänyt Toyotan Kalle Rovanperä kommentoi.

– Ei se toki meille kivaa ole, koska me emme sitä harrasta. Nyt he eivät vaan onnistuneet siinä.

Toyotan tiimi on tunnettu siitä, että talli turvautuu vastaavanlaiseen ani harvoin. Käytännössä japanilaisvalmistaja ei ole koskaan tiputtanut kuskeja aikasakkojen avulla tulosliuskalla.

– Minulla on asiasta omat mielipiteet ja tiimillä omat. Ei niistä sen enempää. Ne ovat aina tallin päätöksiä, jos niitä joskus tehdään. Kaikki tosin tietävät, ettei meidän tiimissämme niitä paljoa tehdä, Rovanperä sanoi.

Samaa mieltä oli myös kartanlukija Jonne Halttunen.

– He luulivat, että ero riittää, mutta Thierry teki vissiin jonkin virheen. Hän menetti aikaa ja se teki taktikoinnista vähän hassunnäköistä. Meille tämä on ihan hyvä juttu, niin kuin koko lajille, Halttunen totesi.

– Tiedän, että formuloissa taktikoidaan paljon, mutta me emme taktikoineet viime vuonna kertaakaan, enkä usko, että olemme siihen kovin hanakoita myöskään tällä kaudella. (Sebastien) Ogier olisi voinut antaa meille voiton Monte Carlossa, mutta mielestäni parempi näin.

Rovanperälle neljäs sija Ruotsista oli kiistatta pettymys. Tänä vuonna olosuhteet tekivät aura-autona kärsineen Rovanperän roolista perjantaina liian vaikean. Toyota oli lisäksi perässä iltapäivän erikoiskokeilla, kun teissä oli jo syvät urat.

– Ei tämä mikään hirveän hyvä tulos ole. Omaan ajamiseen olen ihan tyytyväinen. Hävisimme 25 sekuntia kärjelle ja perjantaina kahteen kertaan ajetulla lenkin avauspätkällä tuli takkiin yli puoli minuuttia. Sinänsä vauhtimme oli ihan hyvää, mutta tänään ei pystytty vastaamaan Thierrylle iltapäivän olosuhteissa, Rovanperä summasi.

– Heidän autonsa toimii paremmin urissa. Me ajoimme omaa hyvä ajoa, mutta kello ei vaan tykännyt.

Katso rallin MM-sarjan pistetilanne täältä.

Katso alapuolelta kisan päättäneen Power Stage -erikoiskokeen parhaat palat.

Lue myös nämä