Hyundain WRC-tallin suomalaiskuski Esapekka Lappi oli mukana Chilessä neljä vuotta sitten, kun maassa ajettiin MM-pisteistä ensimmäistä kertaa. Tuolloin tuliaisina oli Citroen C3 WRC -auton ratissa kuudes sija. Uusia erikoiskokeita on kuitenkin tullut mukaan, joten iso haaste on jälleen luvassa.
– Ihan ensimmäisenä olen valmistautunut katsomalla videoita vuoden 2019 kisasta. Tällä kertaa mukana on kuitenkin paljon uusia pätkiä. Pitää myös muistella, miltä tienpinta tuntui ja millainen fiilis autossa oli eri olosuhteissa, Lappi miettii.
Chilen ralli poikkeaa isosti muista Etelä-Amerikan koitoksista. Argentiinan ja Meksikon kaltaista röykytystä ei ole luvassa.
– Mukana on myös teknisiä osuuksia, mutta perusluonteeltaan ralli on nopea. Se muistuttaa Viron ja Suomen ralleja, mutta ei pito ole samanlaista. Kyseessä ei ole kalenterin rankin ralli, joten autoa ei tarvitse liikaa säästellä, Lappi summaa.
– Tietenkin itseluottamusta tarvitaan, jos haluaa olla nopea.
Lappi on ajanut tänä vuonna jo neljä kertaa palkintopallille. Hyvä lähtöpaikka, suomalaiselle sopiva kisa ja vahva itseluottamusta tietävät sitä, ettei Chileen lähdetä turhia nöyristelemään.
– Kuten aina, tavoite on päästä palkintosijoille, Lappi naulaa.
Chilen MM-ralli käynnistyy torstaina Suomen aikaa ajettavalla testierikoiskokeella. Edessä on yhteensä 16 pikataivalta, joille mittaa kertyy reilut 320 kilometriä.
Katso alapuolelta, mitä Chilen MM-rallissa on luvassa.