Esapekka Lappi vaikuttui hybridiralliauton voimasta – ”Ensi kertaa tässä lajissa en kaivannut lisää voimaa”

Esapekka Lappi odottaa into piukeana viikonloppuna ajettavaa Kroatian MM-rallia.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lappi debytoi uuden GR Yaris Rally1 -auton ratissa Ruotsin MM-rallissa helmikuussa ja ajoi heti kolmanneksi. Kroatiassa pieksämäkeläinen pääsee hybridikilpurin rattiin asvaltilla.

Suomalaiskuljettaja testasi työkaluun reilu viikko sitten Kroatiassa ja vakuuttui hybridiyksikön tuomasta voimasta kestopinnoitteella, jossa pitoa on rutkasti lumi- ja soraralleja enemmän.

– Ehkä ensi kertaa tässä lajissa minun ei tarvinnut kysellä lisää voimaa. Olen erittäin tyytyväinen siihen, mitä meillä on. Asvaltilla todella ymmärtää, kuinka paljon voimaa hybridiyksikkö tuo ja miten paljon se vaikuttaa kiihdytyksissä, Lappi sanoo rallin MM-sarjan verkkosivuilla.

– Se on ihan huikea lisäpotku, minkä yksikkö antaa. Leveällä tiellä se on ihan okei, mutta pienellä tiellä välillä jopa liikaa.

Perjantaina alkavassa Kroatian MM-rallissa Lappi ajaa nyt ensi kertaa. Kokemuksen puute ei ole kuitenkaan Lapin mukaan isoin ongelma.

– Minulla on kaksi isoa haastetta siihen kisaan. Ensimmäinen on kokemuksen puute, sillä on aina hyödyllistä, jos on päässyt ajamaan pätkät muutamaan kertaan, Lappi selittää.

– Isompi apina olkapäälläni on kuitenkin lika tiellä. Se ei ole ollut ikinä minun suosikkini, jos asvaltilla on likaa. Aiemmin olen tehnyt sellaisissa olosuhteissa myös virheitä. Nyt haluan kuitenkin kääntää sivua ja suoriutua paremmin.

Lappi myöntää, että Ruotsin MM-rallin palkintosijan uusiminen ei ole helppoa.

– Se kisa meidän pitää jo unohtaa. Toki itseluottamus pitää ottaa mukaan, mutta pitää ymmärtää, että se kisa oli periaatteessa kaikille uusi. Myös olosuhteet olivat sellaiset, joissa minä olen vahva, Lappi kertoo.

– Nyt edessä on ihan eri haaste. En koe, että minun kannattaa tavoitella niin kovia sijoituksia kuin Ruotsissa, mutta haluan silti olla kilpailukykyinen. Ei pidä ainakaan luovuttaa ennen kisaa.

Kroatian MM-ralli starttaa perjantaina. Edessä on 20 pikataivalta ja noin 292 EK-kilometriä.

Katso alapuolelta Ruotsin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä