Esapekka Lappi kiinni palkintosijassa, mutta enemmänkin olisi tarjolla – ”Ihan ei kaikki natsaa”

Esapekka Lapin vauhti Ruotsin MM-rallissa perjantaina oli mallikasta.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kahdeksan erikoiskokeen jälkeen pieksämäkeläinen on kisassa kolmantena. Eroa kisaa johtavaan tallikaveri Craig Breeniin on 11,2 sekuntia.

Vaikka Lappi palasi nyt omalle tasolleen kehnosti sujuneen Monte Carlon osakilpailun jälkeen, jäi miehellä myös vähän hampaankoloon.

– Ihan jeppis päivä tämä oli ja kyytikin aivan jees. Vähän sitä haluaisi ajaa kovempaa, ja tiedän, että myös pystyisin. Ihan ei kuitenkaan kaikki natsaa auton kanssa. Ei se huono ole missään nimessä, mutta pikkaisen täytyisi pitoa jostain keksiä lisää, Hyundai-kuski summasi.

– Se vähän kutkuttaa, että voisi tulla paremminkin, mutta ei toistaiseksi tule. Kokeillaan jousituksesta löytää lisää pitoa. Muita vaihtoehtoja ei oikein ole, sillä ei (tasauspyörästön) lukoista enempää pystytä mekaanista pitoa kaivamaan. Jotain taikoja pitää keksiä.

Isoista muutoksista ei missään nimessä ole kyse.

– Ei tällä vauhdilla kannata liian isoja muutoksia tehdä, sillä ne voivat myös mennä pieleen. Tuntuu, että enemmänkin olisi tarjolla, jos viimeiset pienet yksityiskohdat saadaan loksahtamaan paikoilleen.

Lappi haluaa taistella voitosta Breenia ja toisena olevaa Fordin Ott Tänakia vastaan.

– Totta kai me yritämme. Ei tässä muuten olisi mitään järkeä. Vähän ajamisen nautintoa söi, että ei mennyt ihan niin kuin pitäisi. Aamupäivällä puuttui sitä pitoa, mutta luulin, että iltapäivällä urissa auto käyttäytyy täydellisesti. Eipä se niin mennytkään. Vähän tässä on hommia tehtävänä, mutta siihen nähden kyyti on ollut ihan hyvää.

Suomalaiskuski olisi todennäköisesti vain muutaman sekunnin päässä irlantilaiskuski Breenista ilman harmillista ajovirhettään iltapäivän toisella pätkällä.

– Liian myöhään jarrutin risteykseen. Aina tuntuu risteyksissä, että pyörä tarttuu hyvin tiehen, kun alkaa jarruttamaan. Sitten viimeisellä 40 metrillä ei tarttunutkaan jumalauta yhtään. Sitten on tehtävä päätös, että lähdetkö kääntämään vai vetääkö pistoon, Lappi kertoi.

– Varmasti oli järkevä päätös tehdä se u-käännös. Tässä rallissa on aika paljon risteyksiä. Niitä jarrupaikkoja, kun koettaa tulla tarkalle, niin joskus voi käydä noin.

Katso alapuolelta perjantain iltapäivän erikoiskokeiden parhaat palat.

Lue myös nämä