Esapekka Lapin uudelta tallikaverilta iso paljastus

Norjalaiskuski Andreas Mikkelsen on paljastanut, että miehellä olisi ollut mahdollisuus myös täyteen kauteen rallin MM-sarjan pääluokassa.
Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Mikkelsen valitsi osittaisen MM-kauden Hyundailla. WRC2-luokan viime kaudella jo toistamiseen voittanut Mikkelsen jakaa korealaisvalmistajan kolmatta Rally1-autoa yhdessä Esapekka Lapin ja Dani Sordon kanssa.

Hyundailla norjalainen on ajanut jo vuosina 2017-19, mutta tiimi on uudistunut rutkasti sen jälkeen. Viime kaudella ruoriin astunut uusi tallipomo Cyril Abiteboul sekä jo Mikkelsenin Volkswagen-vuosilta tuttu tekninen johtaja Francois-Xavier Demaison vakuuttivat Mikkelsenin hylkäämään mahdollisuuden ajaa kilpailijatiimissä täysi vuosi.

– Näen täällä (Hyundailla) enemmän tulevaisuutta. Mielestäni Hyundai on täysillä mukana MM-sarjassa, Mikkelsen sanoo Motorsport.comille.

– Me olisimme voineet ajaa täyden kauden M-Sportilla, mutta Ford on tässä leikissä vain puoliksi mukana.  Me kaikki tiedämme, että Malcolm (Wilson) ja hänen tiiminsä saavat budjettia Fordilta, mutta tulevaisuus on heidän kanssaan epäselvempi.

Mikkelsenin kauden kisamäärä on vielä arvoitus. Varmaa kuitenkin on, että mies aloittaa i20 N Rally1 -auton ratissa Monte Carlossa parin viikon kuluttua. Helmikuun Ruotsin lumirallissa on puolestaan Esapekka Lapin vuoro. Oletettavasti Lappi ja Mikkelsen ajavat jokusen kisan enemmän kuin espanjalaiskonkari Sordo.

– Omia vaihtoehtoja on aina syytä miettiä tarkasti ja pitkällä tähtäimellä. Nyt kun katsoo Hyundain porukkaa, Cyriliä ja FX:ää, jonka tunnen jo Volkswagenin ajoilta, niin heihin luotan. En ajattele siis vain tätä vuotta, vaan ylipäätään Hyundai oli minulle parempi vaihtoehto, Mikkelsen selittää.

– Kyseessä on yhden vuoden sopimus, mutta toivottavasti tuon tuloksia ja se poikii lisää. Mielestäni se olisi vain luonnollista.

Selvää myös on, että M-Sportille Mikkelsen olisi joutunut viemään sponsorirahaa, kun taas Hyundailla tätä taloudellista taakkaa ei ole. Monte Carlon rallissa 25.-28. tammikuuta Mikkelsen palaa ykköskaliiberin auton rattiin MM-sarjassa usean vuoden tauon jälkeen.

– On hyvä, että voimme aloittaa Montesta, koska siellä ei tarvitse olla sataprosenttista luottoa autoon, että voi ajaa hyviä tuloksia. Siellä niin moni muukin asia vaikuttaa lopputulemaan, Mikkelsen summaa.

– Olen iloinen, että voin aloittaa juuri tästä kisasta, mutta helppoa ei varmasti ole.

Lue myös nämä