Esapekka Lapin startti uudessa WRC-tallissa on ollut tuskainen – ”Ei auta kuin nieleskellä”

Esapekka Lapin startti uuteen MM-kauteen Hyundain haalareissa oli tuskainen.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva:: Romain Thuillier/ Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pieksämäkeläinen tuskasteli koko perjantain ajopäivän ja on tuloksissa vasta kahdeksantena liki kaksi minuuttia kärkeä perässä. Lapin taakse Rally1-luokituksen autoista jäivät vain ulosajon ja ohjaustehostinvian rasittama Pierre-Louis Loubet sekä kreikkalainen herrasmieskuski Jourdan Serderidis.

– En ole edes uskaltanut katsoa tilannetta, mutta aika pahaltahan tuo kuulostaa. Olin kuitenkin ihan ajamalla viimeinen, jos ei Serderidista lasketa. Eihän tämä mieltä ylentävää ole, mutta ei auta kuin nieleskellä, Lappi sanoi Rallit.fille.

– Ei oikein meinaa vastauksia löytyä. Ajaminen tuntuu ihan hyvältä, mutta kello ei tykkää. Työkalut ovat aika vähissä, mutta istutaan nyt alas ja tutkitaan tilannetta tiimin kanssa.

Lappi myönsi, että sanalla sanoen surkea vauhti otti luonnon päälle. Suomalaiskuski ei kuitenkaan ole tottunut ajamaan sijoilla ynnä muut.

– Fläppitaulu pätkien maalissa musersi, kun näki, että reilu kymmenen tai jopa 15 sekuntia tuli aina turpaan. En minä nyt silti itkemään ryhdy. Turha on liikaa valittaa, vaan pitää yrittää keksiä, mitä voisi tehdä eri tavalla.

Hetken tilannetta sulateltuaan Lappi kuitenkin myönsi olevansa hieman jyvällä sen suhteen, miten autosta voisi tehdä lauantain erikoiskokeille paremman.

– Vaikuttaa siltä, että auton on liian pehmeä. Kokeilin testeissä viime viikolla jäykempää autoa, mutta se ei tuntunut hyvältä. Pitoa lähti pois. Nyt on kuitenkin pakko mennä siihen suuntaan enemmän ja on jo mentykin. Täällä pitoa tuntuu olevan enemmän kuin testitiellä, Lappi selvitti.

– Pienestä se on kiinni. Kyllä sen vauhdin on löydyttävä, emme me niin metsässä ole. Pitää vain olla malttia, vaikka toki sen syyn haluaisi heti löytää. Tästä jos seinään tempaisee, niin ei sekään kovin hyvä idea ole.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin perjantain iltapäivän erikoiskokeiden parhaat palat.

Lue myös nämä