Esapekka Lapin pomolla suuret suunnitelmat

Hyundain WRC-tallin uusi päällikkö Cyril Abiteboul suunnittelee tuovansa simulaattoritoiminnan isommin käyttöön i20 N Rally1 -auton kehitystyössä.
Cyril Abiteboul ja Esapekka Lappi
Cyril Abiteboul ja Esapekka Lappi. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Aiemmin formuloiden parissa vaikuttanut ranskalaispomo kokee, että F1-sarjassa isossa roolissa olevat simulaattorit voisivat tuoda hyötyä myös rallimaailmaan. Tietyiltä osin simulaatioiden puolesta puhuu myös rallin MM-sarjan kiristyneet testirajoitukset. Tällä kaudella tiimeillä on vain 21 testipäivää käytettävissään.

– Teemme töitä asian eteen. Tehtaalla tapahtuu jo jotain, mutta haluaisin nostaa simulaatioiden merkitystä auton suorituskyvyn suhteen. Meillä on sellaista toimintaa jonkin verran, mutta haluan vahvistaa sitä puolta, koska varsinaiset testit ovat niin rajattuja, Abiteboul sanoo Autosportin verkkosivuilla.

Toinen iso asia Abiteboulin työlistalla on Hyundain WRC-tallin toimenkuvien selkeyttäminen. Kun roolit ovat selvät, myös kommunikaatio ja päätöksenteko parantuvat.

– Minusta meidän on seuraavaksi yhdessä mietittävä roolimme ja vastuualueemme selkeämmäksi. Meillä ei toistaiseksi ole myöskään teknistä johtajaa.

M-Sport Fordilla ja Toyotalla tekniset johtajat ovat selkeästi nimettyinä, mutta Hyundailla ex-tallipomo Julien Moncet on palannut voimalinjayksikön johtoon ja Christian Loriaux toimii teknisen puolen konsulttina.

– Minun vastuullani on varmistaa, että kaikki tietävät, mitä he tekevät ja mitä heidän täytyy saavuttaa. En väitä, että meillä on pakko olla teknisen johtajan vakanssi täytettynä, mutta joku pitää nimetä, jolla on isoin vastuu, Abiteboul naulaa.

– Haluan myös tietää, mihin tämä koko sarja on menossa teknologian osalta, koska tällä hetkellä meidän kehitystyötämme rajoitetaan todella kovasti. Tulevaisuuden tekniikan määrittäminen auttaisi meitä myös päättämään, minkälaisia ihmisiä me tarvitsemme.

Abiteboulin taival rallin MM-sarjassa ei ole alkanut ruusuisemmalla mahdollisella tavalla, sillä kolmen osakilpailun jälkeen Hyundailta uupuu yhä osakilpailuvoitto. Valmistajien MM-sarjassa ero kärkeä pitävään Toyotaan on 27 pistettä.

Rallin MM-sarja jatkuu Kroatian asvaltilla ensi kuussa.

Katso alapuolelta Meksikon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä